Ik heb dit boek mogen lezen omdat ik het gewonnen heb.
Zelf ben ik opgegroeid in ongeveer dezelfde periode maar dan in België.
Ik vond het dus interessant om de verschillen te zien tussen het opgroeien in Nederland of in België.
Er zijn veel dingen die vergelijkbaar zijn maar er zijn ook veel verschillen.
Zelf ben ik 5 jaar jonger dan het hoofdpersonage en ben ik niet universitair geschoold. Die mogelijkheid was voor mij niet weggelegd, vooral om financiële redenen en ik denk ook dat bij ons de meisjes die kans minder kregen, zeker als je zoals ik op het “platteland” woonde. Stadskinderen kregen meer kansen.
Er wordt soms wel neerbuigend gedaan over mensen die niet gestudeerd hebben, dat vind ik zeer onterecht. Niet iedereen kreeg dezelfde kansen.
Het hoofdpersonage is blijkbaar wel op zoek naar zichzelf en haar plaats in de maatschappij.
Dat ze als vrouw in een technische opleiding kiest en dus in een echte mannenwereld terecht komt vind ik een mooi gegeven. Het is een uitdaging die niet elk meisje aankan, een keuze die niet iedereen kon of mocht maken.
Dat het bedrijfsleven niet stond te springen voor werkende moeders was ook in België het geval, alhoewel ik denk dat bij ons de vrouwen toch al meer gingen werken dan in Nederland. Onze moeders waren nog echt huisvrouwen, maar iedereen van mijn generatie ging er wel van uit dat ze buitenhuis konden werken.
Sommige delen van het boek zijn voor mij moeilijk door te komen. Nogal veel technische uitleg en soms langdradig, gelukkig zijn er af en toe grappige anekdotes over het privé leven.
Het boek heeft mij geleerd dat er, alhoewel onze leefwerelden geografisch niet zo ver van elkaar lagen, er toch duidelijke verschillen waren. Maar ik had iets meer van het boek verwacht.

Reacties op: Toch niet wat ik er van verwacht had.

Kruisverband - Louzewies de Jager
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 19,95