Kruisverband

Rank 6951 Gelezen 39 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 35 Favoriet 0 Recensies 27
Literatuur & Romans Spots 2 Top25's 1   Topics 0   Leesclub
Dit vlot geschreven, autobiografische verhaal voelt aan als een tijdreis in sneltreinvaart. Vanuit de benepen zestiger jaren krijgen de geleidelijke sociale veranderingen hun climax in het losgeslagen heden. De hiervoor typerende situaties worden anekdotisch beschreven vanuit een Hollands stedelijk perspectief. De vrouwelijke hoofdpersoon wordt gevolgd in haar levenslange zoektocht om zich binnen verschillende mannenbolwerken te kunnen handhaven. De dynamiek wisselt van beschouwend filosofisch naar cabaretesk, en is bij wijlen hilarisch. Met een filmische vaart passeren actuele onderwerpen waarbij maatschappelijke tegenstellingen en bedrijfseconomische vraagstukken niet geschuwd worden. Deze worden ongecompliceerd verwerkt in schelmenstreken en onorthodoxe gedachtenkronkels. Perikelen met klassieke automobielen maken de vertelling persoonlijk, terwijl voor professionele activiteiten juist menselijke eigenaardigheden uitgediept worden. Intimiteiten worden gerelativeerd door een ironische ondertoon en geven een inkijkje in seksuele verhoudingen. Ondertussen stemmen de aangestipte kruisverbanden tussen ogenschijnlijk onafhankelijke thema’s tot nadenken. Deze roman laat zien dat keuzes gemaakt moeten worden om problemen te kunnen ontwijken. Alles is hierbij geoorloofd zolang het maar niet saai wordt! +

CPR
12 april 2019