Het gerucht

Marloes 25 maart 2020
Joanna is vanuit Londen verhuisd naar het kustplaatsje Flinstead. Haar zoon Alfie heeft het moeilijk op school en Joanna maakt zich zorgen om hem. Op een dag hoort ze een gerucht op het schoolplein, waarna ze dat doorvertelt in haar leesclub en aan andere moeders in een oppasgroep. Ze hoopt vriendschap te sluiten met een aantal moeders, om het zo ook wat gemakkelijker te maken voor haar zoon. Sally McGowan, de vrouw die als tienjarig meisje de vijfjarige Robbie Harris heeft vermoord, zou een andere identiteit hebben gekregen en in Flinstead wonen. Sinds haar arrestatie is er nooit meer een foto van haar gepubliceerd, dus niemand weet hoe zij eruitziet. Dan krijgt Joanna ineens vreemde berichten en gebeuren er rare dingen, waardoor ze wenst dat ze het gerucht nooit had verspreid.

Lesley Kara heeft een fijne, vlotte schrijfstijl die ervoor zorgt dat je door het boek heen vliegt. Zeker in de eerste helft vond ik dit boek meer een spannende roman dan een thriller, omdat het ook regelmatig gaat over de relaties van Joanna met de mensen om haar heen. Er worden heel veel personages opgevoerd, waardoor het in het begin wat lastig is om iedereen uit elkaar te houden, maar niet alle personen blijken een cruciale rol in het verhaal te hebben en sommige vond ik wat overbodig.

Hoewel je gedurende het hele boek benieuwd blijft of Sally McGowan nu echt in het dorpje woont en zo ja, wie zij dan is, werd het voor mij tot op het einde niet echt bloedstollend spannend. Er is zeker wel sprake van sluimerende spanning en de auteur maakt ook gebruik van een flink aantal plotwendingen, maar deze vond ik niet allemaal heel verrassend. De plotwending zo’n 60 pagina’s voor het einde zag ik echter niet aankomen en vanaf dit punt werd de spanning flink opgevoerd, een mooie afsluiting!

Als je op zoek bent naar een vlot, onderhoudend boek dat niet té eng is, maar wel voldoende plotwendingen heeft om je aandacht goed bij het verhaal te houden, dan is ‘Het gerucht’ zeker een aanrader!

3.5⭐️

Meer recensies van Marloes