Liefs, Dina

Marloes 29 maart 2024
In Liefs, Dina maak je kennis met de dertiger Thomas, die zich wel eens beter heeft gevoeld. Een jaar geleden is hij ontslagen, heeft zijn vrouw hem verlaten en liet ze de zorg voor hun kinderen aan hem over, en terwijl de rekeningen zich opstapelen en hij bij iedere sollicitatie wordt afgewezen, lijkt het alsof hij zijn leven nooit meer op orde krijgt. Hij denkt dat het universum tegen hem is, moppert dat alle beschikbare banen in de reclamewereld naar vrouwen gaan, grossiert in excuses en blijft afwachten tot alles beter wordt, maar na een flinke schop onder zijn kont van zijn broer besluit hij de touwtjes weer in handen te nemen om de controle over zijn leven terug te krijgen.

Wanneer hij op zoek is naar tips van andere alleenstaande vaders, niet in de laatste plaats om zijn puberende dochter te begrijpen en om te gaan met deze nieuwe levensfase, stuit hij alleen op posts van vrouwen. Als tegengeluid deelt hij zijn eigen zorgen op een forum en als zijn post viral gaat, wil een magazine hem een platform bieden. Het enige probleem: iedereen denkt dat hij een vrouw is. Als ludieke oplossing besluit hij zich voor te doen als Dina en als zijn alter ego komt hij tot nieuwe inzichten, worden er deuren voor hem geopend, maakt hij actuele problemen bespreekbaar en neemt zijn leven een grote wending.

In korte hoofdstukken en in een vlotte, luchtige stijl neemt de auteur je mee in het leven van Thomas en door flinke tijdsprongen volg je dit personage gedurende een jaar. Hij komt niet direct sympathiek over en kan in het begin best wat meer zelfinzicht gebruiken, maar zodra Dina in zijn leven komt, ontwikkelt hij zich snel. Heel snel. Hij lijkt als een blad aan een boom te zijn omgeslagen en heeft ineens allerlei nieuwe ideeën, hij gedraagt zich volwassener en ziet oplossingen waar hij eerder alleen beren op de weg zag. Hoewel het zeker interessant is om de uitdagingen en problemen waar vrouwen mee te maken krijgen door de ogen van een man te bezien, was ik graag wat meer meegenomen in zijn ontwikkeling, om zo meer binding met het personage en diepgang in het verhaal te bewerkstelligen.

Daarnaast gaat alles hem vrijwel meteen voor de wind zodra hij zich presenteert als Dina, en hoewel enkele situaties uitvergroot zullen zijn om een punt te maken, deed het feit dat hij als vrouw meteen door álle mannen werd nagekeken en niemand die vermomming doorzag - terwijl hij ‘slechts’ een pruik en make-up droeg en een stem opzette - voor mij af aan de geloofwaardigheid. Desondanks is de dynamiek in het verhaal leuk neergezet, bevat het een vleugje humor, mooie gesprekken en goede inzichten, en waar enkele passages verder uitgewerkt hadden mogen zijn om het geheel wat minder vluchtig en fragmentarisch te maken, kun je dit boek prima in één keer uitlezen in het zonnetje!

2.5-3⭐️

Meer recensies van Marloes