Aangrijpend, beklemmend en intens

Marloes 15 september 2020
Vanessa Wye is 15 jaar wanneer ze een geheime relatie krijgt met Jacob Strane, haar 42-jarige leraar Engels. Vanessa is slim en ambitieus, maar ook teruggetrokken en eenzaam. Wanneer Jacob haar speciale aandacht geeft, voelt ze zich bijzonder en gezien. Voorzichtige aanrakingen gaan steeds verder en monden uit in een affaire, waarna haar hele leven om Strane gaat draaien, wat andere contacten of relaties uitsluit en haar haar hele leven zal achtervolgen.

Zeventien jaar later wordt Strane beschuldigd van seksueel misbruik door een andere voormalig studente. Wanneer zij contact opneemt met Vanessa en ook andere verhalen naar buiten komen, wordt Vanessa gedwongen om terug te gaan in haar herinneringen en haar relatie te herdefiniëren.

Tijdens het lezen van ‘Mijn duistere Vanessa’ voel je als lezer aan alles dat het zo fout is wat Jacob Strane doet en wil je Vanessa behoeden voor deze man en zijn charmes. Strane gaat subtiel te werk, hij manipuleert, palmt haar in, maar intimideert soms ook. Het is ongemakkelijk en je zult het boek waarschijnlijk af en toe aan de kant willen leggen omdat het heftig en beklemmend is, maar tegelijkertijd trekt de auteur je ook het verhaal in en wil je doorlezen. Ze zet Vanessa heel sterk neer en door haar behoefte aan aandacht, de wens om gezien te worden, snap je ook waarom zij zich zo speciaal voelt door Strane. Die nuances en gelaagdheid zijn heel knap beschreven en het trauma dat Vanessa aan deze affaire overhoudt is krachtig en helder verwoord, ook al houdt zij vast aan haar overtuiging dat dit een liefdesrelatie was. Want als dat het niet was, wat was het dan?

En dat blijven rondcirkelen in haar eigen gedachten en de ontkenning van misbruik is waarschijnlijk typerend voor haar trauma, maar ook een onderdeel dat ik niet helemaal kon begrijpen. Want als je zoveel andere ervaringen hoort, waarom zou je die dan zo bagatelliseren, een schuldvraag willen vermijden en blijven vasthouden aan degene die zo’n stempel op je leven heeft gedrukt? Dit is een indringend, aangrijpend, psychologisch sterk, intens verhaal dat je aan het denken zet. Ik ben er erg van onder de indruk.

Meer recensies van Marloes