Fijne feelgood

Marloes 24 mei 2020
Vorig jaar las ik ‘De kleine bakkerij aan het strand’ en ik heb daar ontzettend van genoten, dat boek was voor mij echt een ultieme feelgood! Ik ben een beetje gaan houden van Polly, de bakkerij, Neil de papegaaiduiker en de bewoners van het getijdeneiland. Om mijn geheugen even op te frissen besloot ik het te herlezen en de tweede keer vond ik het nog net zo leuk! Toen ik dit boek opensloeg zag ik dat Jenny Colgan op de eerste pagina een samenvatting geeft van de belangrijkste gebeurtenissen (meer vervolgen zouden zo’n overzicht moeten hebben!), dus ook zonder het eerste boek te herlezen pak je het verhaal gemakkelijk weer op.

In ‘Zomer in de kleine bakkerij’ gaat Polly’s verhaal verder. Ze is gelukkig en de bakkerij loopt goed, maar wanneer haar baas overlijdt en diens nabestaanden veel veranderingen willen doorvoeren, pakken donkere wolken zich samen boven het leven dat ze had opgebouwd. Zeker in de eerste helft van het boek gaan haar emoties dan ook alle kanten op. Ze is verdrietig, boos, maakt ruzie en er is regelmatig sprake van miscommunicatie, maar uiteindelijk vindt ze haar strijdlust en doorzettingsvermogen terug, waardoor de sfeer in het boek ook weer een stuk fijner wordt. Je leeft mee met Polly en de andere personages (terwijl je sommigen wel even flink op hun nummer zou willen zetten) en alle karakters zijn mooi en levensecht uitgewerkt.

Wat was het fijn om weer even terug te keren naar Mount Polbearne! Met haar fijne, vlotte en beeldende schrijfstijl trekt Jenny Colgan je meteen het verhaal in en het is meeslepend tot het einde, met een aantal onverwachte wendingen. Je ruikt de zeewind en de heerlijke broodjes en je ziet alle personages voor je! Soms miste ik even de sprankeling uit het eerste boek, maar gelukkig kwam die ook snel weer terug. Deze boeken bevatten alles waar een fijne feelgood voor mij aan moet voldoen: een warm, vlot verhaal, leuke personages, humor, romantiek, vriendschap en als bonus lekkernijen om van te watertanden en een gezellige, idyllische locatie die een perfecte vakantiebestemming zou zijn. Ik kijk al uit naar het derde deel!

Meer recensies van Marloes