Mademoiselle Coco en het parfum van de liefde

Een vrouw die geen parfum draagt, heeft geen toekomst.

Mademoiselle Coco en het parfum van de liefde is geschreven door Michelle Marly, een Duitse auteur.Ze is opgegroeid in de film- en muziekwereld en had altijd al veel interesse in parfums en hun ontstaansgeschiedenis. Mademoiselle Coco en het parfum van de liefde is een roman. Het boek is fictie, maar grotendeels bevat het ook feiten. De uitgever van het boek is Uitgevrij Brandt en het boek is op twee oktober 2018 op de markt verschenen.

De roman omvat grotendeels de ontstaansgeschiedenis van het parfum nummer vijf, maar het boek geeft ook het liefdesleven van mevrouw Coco Chanel mooi weer. Het verhaal speelt zich af van het jaar 1919 tot 1922. In het boek komen we iets meer te weten over de jeugd van Coco Chanel en haar wilde liefdesleven.In het boek komen velerlei belangrijke personages voor die ook een belangrijke rol spelen in het leven van Coco Chanel.

Het boek Mademoiselle Coco is gebaseerd op ware gebeurtenissen, maar in mijn opzicht leest het niet als een alledaags verslag, maar als een echt roman. Michelle Marly verwoorde zeer mooi de omgeving van Parijs. Ze beschreef op een zeer mooie en romantische manier Parijs. Ze beschreef Parijs hoe wij ze kennen. De tijden waarin het boek zich afspeelt, kon ik me persoonlijk goed inbeelden. Doordat ze specifieke elementen van die tijden gebruikte kreeg ik het gevoel dat ik in dat tijdperk terecht was beland.

Het boek heeft ook een heel mooie samenhang met elkaar. Het boek is chronologisch verteld, waardoor je het verhaal altijd kunt volgen en begrijpen. Met elk deel van het boek zie je een samenhang onder andere in het stuk waar de geliefde van Coco Chanel verongelukt, hangt samen met het ontstaan van het parfum. Coco wou namelijk het parfum nummer vijf uitbrengen om haar eeuwige band met haar geliefde te vergrendelen. Het parfum was een soort van eerbetoon aan haar geliefde met wie ze tien jaar van haar leven had doorgebracht.

Het boek geeft een schitterende weergave weer van de Russische cultuur. Doordat Coco Chanel veel Russische vrienden had en een affaire had met een bekende Russische tsaar Dimitri Romanov,kom je veel aspecten te weten over hun cultuur. Michelle Marly sprak meerendeels over de godsdienst. De Russen zijn meestal orthodox en zij vinden het geloof zeer belangrijk. Ze sprak ook over hoe Russen proosten, die werden gekenmerkt door lange proosten en bij Fransen proosten ze met maar één woord namelijk santé. Hierin maakt ze dan weer een vergelijking met de Franse en Russische cultuur.

In mijn opzicht is Mademoiselle Coco en het parfum van de liefde een geslaagd boek. Het boek bevat natuurlijk de geschiedenis van Coco Chanel, maar deze geschiedenis is uitgedraaid op het liefdesleven van Coco Chanel. Dit liefdesleven van Coco Chanel is op een heel boeiende, inlevende manier geschreven. Hoewel we maar drie jaar van haar leven te lezen krijgen lijkt het alsof we meer weten over haar dan alleen deze 3 jaar. Dit boek is een absolute aanrader voor personen die van een pittig roman houden en het proces van het ontstaan van parfum.

Reacties op: literaire recensie

Mademoiselle Coco en het parfum van de liefde - Michelle Marly
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,00 Bestel het e-book € 9,99