Prachtig boek - spijt dat ik niet eerder Tolkien ben gaan lezen

Mathilde de Wit 23 januari 2022
Ik had de film gezien en was al erg onder de indruk. Daarom besloten om het boek eens te gaan lezen.
Wat een prachtig boek. Het eerste hoofdstuk was even voor mij doorbijten omdat ik even aan de vertelstijl van Tolkien moest wennen, maar daarna ging het als een trein. Ik verheug mij al erg op het volgende boek, de reisgenoten (waar ik het eerste deel van de filmserie ook al heb gezien.)
Ik werd erg meegesleept door de avonturen van onze hobbit Bilbo Ballings die door een slimme zet van Gandalf, op een queeste gaat. Bilbo leert gaandeweg het avontuur meer en meer te genieten, al zal hij meerdere momenten terugverlangen naar huis. Er is een open einde in het verhaal. Wat zal er met de ring gebeuren die Bilbo heeft gevonden. Deze wordt hem niet afgenomen of hij raakt deze niet kwijt. Nee, dat zullen we dus in een volgend avontuur leren.
Het vertelperspectief is voornamelijk auctoriaal. Er is een alwetende verteller die veel weet. Dit is een vertelperspectief die veel in de jaren 30, boek komt uit 1937, werd gebruikt. Toch is het niet hinderlijk en word ik meerdere malen meegesleurd in de avonturen van de hobbit en zijn dwergenvrienden.
Al met al heb ik er spijt van dat ik niet eerder aan Tolkien ben begonnen.

Meer recensies van Mathilde de Wit