Goed idee, matige uitvoering

Meike 16 maart 2023
Wheelers - A Story of Arcadia - Matt Stephens

Een leuk idee: een solarpunkverhaal dat zich afspeelt in een wereld waar klimaatverandering alles veranderd heeft.
Maar de uitvoering is matig. Hoewel de auteur reeds bestaande technieken op het gebied van bijvoorbeeld duurzame energie heeft gebruikt om het verhaal geloofwaardiger te maken, is het verhaal zelf niet erg interessant. Terwijl de basis er is.
De verdeling tussen de dystopische stad waarin mensen onderworpen zijn aan een streng regime, en de woestijn buiten de stad waarin mensen een nieuwe, eerlijkere en gelijkere wereld op proberen te bouwen heeft potentie. De mate van 'world building' is echter storend, het tempo ligt tot het eind laag, en hoewel het verhaal zich in Australiƫ afspeelt wordt er met geen woord over de Aboriginalbevolking gesproken, die toch een belangrijke bron van inspiratie had kunnen zijn voor de creatie van de nieuwe wereld.
Ik denk dat dit een oprecht goed boek had kunnen zijn als er een goede redactie overheen was gekomen, maar het boek is uitgegeven in eigen beheer. Jammer, want in het solarpunkgenre zijn al nauwelijks volledige romans te vinden.
Toch krijgt dit boek 2 sterren, want het mysterie rondom de bombardementen op de woestijnbevolking en de onthullingen en actie in de laatste paar hoofdstukken waren genoeg om me te laten willen doorlezen.
2/5 sterren.

Meer recensies van Meike