een moeilijk boek

mick dubois 04 december 2019
Inspecteur Iwata meldt zich bij de recherche in Tokio bij z'n niewe baas, Shindo. Deze is niet onder de indruk van diens Amerikaanse opleiding en ervaring bij de provinciale politie in Chito. Samen met de jonge agente Sakai wordt hij op de moord van eeen koreaanse familie gezet. De inspekteur die deze zaak onderzocht heeft net zelfmoord gepleegd en haast geen aantekeningen achtergelaten; De moord lijkt een aantal rituele kenmerken te hebben; het hart van de vader is verwijderd, er is een soort wierook verbrand op de plaats delict en op het plafond is een puntige zwarte zon getekend. Dan is er ook nog de moord op de beroemde actrice/model Mina Fong.
Iwata is een eenzame man zonder echte bindingen, z'n kind is dood en z'n vrouw verblijft in een verpleeginrichting. Waarom hij zo'n trieste indruk maakt, komen we mondjesmaat te weten door tussenliggende hoofdstukken over z'n jeugd.
Ik zou eigenlijk 3,5 sterren willen geven en heb lang getwijfeld en dan toch maar op 4 gehouden. Ik heb dus wel degelijk een aantal probleempjes met dit boek
- vraag me af of een reisjournalist, hoe ervaren en bereisd hij ook mag zijn, de specifieke eigenheden van een vreemde kultuur kan op schrift stellen zonder te hervallen in stereotiepen. Echt veel van de kultuur op zich komt er ook niet aan bod. Er wordt wel gegooid met namen van staten, buurten en snelwegen die je ook gewoon kan googelen. Buiten de overbevolkte ononderbroken bedrijvigheid van Tokio worden de vele steden waaruit de metropool bestaat, niet beschreven of uitgelegd. Waarom zij sommigen goed en anderen slecht? Toon ze dan.
- het verhaal is soms wel echt verwarrend en vroeg ik me af waarom Iwata bepaalde onderzoekspistes insloeg en zaken onderzocht die op dat ogenblik volkomen los staan van z'n zaak en er niks mee te maken lijken te hebben. Zelf kan hij het ook niet uitleggen, dat het achteraf allemaal in elkaar blijkt te passen lost niet alle vragen op. Waarom onderzoekt hij deze zaken ? Het zijn net die onlogische zaken die een verhaal onrealistisch maken.
- Er worden zo veel verschillende wegen ingeslagen dat het verhaal allerlei kanten tegelijkertijd uitgaat en alles nog verwarrender wordt dan het zo al is.

Meer recensies van mick dubois