toch wel een moeilijk verhaal

mick dubois 07 oktober 2019
Dit is het tweede deel van een trilogie en ik zou toch wel aanraden om eerst het eerste boek te lezen voor je aan dit begint. Ik vond zo al moeilijk genoeg om alles te bevatten.
Het verhaal van Nessun gaat verder in dit tweede deel. Ze is aangekomen in Castrima, een com waar de Orogenen worden geaccepteerd als volwaardige mensen, onder leiding van Ykka, een wilde (niet in het Fulcrum opgeleide) Orogeen. We komen stukje bij beetje te weten waar het allemaal om gaat en hoe het komt dat er seizoenen zijn gekomen. Ook over de geheimzinnige Obelisken en Steeneters komen we meer te weten. Naast orogenie doet ook magie haar intrede in dit verhaal en het kostte me wel moeite voor ik precies doorhad hoe deze twee met elkaar in verband staan.
De tweede verhaallijn gaat over Essuns dochter Nassun die door haar vader werd meegenomen naar een verre com, waar hij dacht genezing te vinden voor haar 'gebrek' (orogenie dus); Hij heeft z'n babyzoontje al gedood om die reden en z'n dochter komt verschillende keren in gevaar, vooral als ze steeds sterker blijkt te worden in haar kunnen en ze zichzelf maar niet geneest. De vroegere hoeder van haar moeder neemt haar onder zijn vleugels, maar met welke bedoelingen?
Het verhaal speelt zich af in een duistere en donkere wereld waar weinig of geen hoop meer bestaat. Zeker niet als zal blijken dat dit seizoen wel meer dan 1000 jaar zal duren, geen enkele com heeft immers voedsel voor een fractie van die periode. Spannend is het wel, maar ik lees toch liever iets meer hoopgevend. Zoals het er nu uitziet kunnen de 2 hoofdrolspeelsters voor de enige mogelijke oplossing of voor eeuwige damnatie zorgen. Waarschijnlijk zal het er wel op uitdraaien dat ze zullen moeten samenwerken. Iets dat nogal onwaarschijnlijk is omdat Nassun haar moeder haat, ook al is het haar vader die haar wil vermoorden. Het derde deel zal dus de oplossing moeten bieden en ik ben er wel nieuwsgierig naar.

Meer recensies van mick dubois