“L’AMORE NON PREVALE SEMPRE”

mick dubois 27 april 2020

“L’AMORE NON PREVALE SEMPRE” (i Capuletti e i Montecchi van Bellini)

Door Corona zijn de bibs natuurlijk gesloten en nu mijn tablet ook de geest gaf, ben ik, aangewezen op een doos met ooit gekregen tweedehands boeken. Ik kende deze schrijver niet, gelukkig bleek het een goeie gok te zijn en ik was dan ook aangenaam verrast.
Jack Hammond, een advocaat uit Atlanta die aan lager wal raakte door een beoordelingsfout, krijgt te horen dat zijn beste vriend stierf aan een geïnjecteerde overdosis fentanyl. Hij kan dat absoluut niet begrijpen want Doug was al een hele tijd clean, had een hekel aan spuiten en was ooit verslaafd aan speed maar zeker niet aan opiaten. Er klopt iets niet volgens hem, maar voor de politie is het een uitgemaakte, gesloten zaak. Als Jack Doug’ s spullen ophaalt, ontdekt hij dat die een ware obsessie had met operadiva Michelle (de echtgenote van een zeer rijke, bekende, filantropische zakenman in de medische branche). Daarenboven was Doug ook nog eens een zeer vooraanstaande hacker. Dan blijkt ook nog dat Doug en Michelle elkaar wel degelijk kenden, ook Jack ontkomt niet aan haar charme. Als ze hem haar levensverhaal vertelt, kan hij niet anders dan haar te helpen met het zoeken naar haar dochter.
Jack, het hoofdpersonage is een fatsoenlijke vent die ooit een verkeerde keuze maakte. Hij is gedesillusioneerd in zijn werk als advocaat die meestal een schikking maakt voor z’n cliënten uit het getto.
De auteur heeft het vaak over de stad Atlanta en de poëtische ouderwetse ziel van het Zuiden. Niet echt relevant voor mijzelf, maar het biedt wel een achtergrond voor het verhaal dat de grote verschillen tussen de rijke elite en degenen die in de achterbuurten moeten leven, stevig in de verf te zet. Sommige zeken zijn een beetje onrealistisch, namelijk dat de slechten het uiteindelijk toch niet winnen. Maar de machinaties van machtige farma bedrijven zullen de werkelijkheid geen geweld aan doen.
Al bij al is het een spannend, meeslepend verhaal.

Meer recensies van mick dubois