Misdaad en Politiek

mick dubois 03 september 2020
Ik las met enorm veel plezier het eerste boek in deze serie en ook het 2de boek over Pieter Vos en de Amsterdamse recherche ontgoochelde niet.
Het boek begint met de intocht van Sinterklaas en zijn Zwarte Pieten in Amsterdam. Het is net in de periode dat de eerste protesten tegen Zwarte Piet begonnen en men verwacht dan ook weinig of geen problemen. Maar er worden 2 flitsgranaten gegooid en een 8-jarig meisje wordt ontvoerd. Maar het is niet het beoogde kind van rijke ouders dat verdwijnt, maar het dochtertje van een Georgische prostituee. De ontvoerders eisen de vrijlating van een terreurverdachte die op het punt staat om uitgeleverd te worden.
Er is al direkt heibel tussen de AVID en de lokale politie. Zoals steeds bij Hewson zijn lopen er een aantal verhalen door elkaar. De grootvader van het niet ontvoerde kind is een in opspraak geraakte generaal die bij de vredesmacht in Srebrenica zat, de vader is een activist voor allerlei groene en linkse doelen. Een Turkse pooier probeert de Georgische vor hem te laten werken. De inlichtingendienst heeft zijn eigen agenda. Al deze zaken hebben natuurlijk met elkaar te maken op het eind. Een deel van de ontknoping had ik al zien aankomen, maar het was spannend tot op het laatst. Hoe het uiteindelijk uitdraait voor de pooier vond ik wel heel bevredigend.

Pieter Vos is een fatsoenlijk man die als rechercheur gevangen zit in een systeem dat in zijn ogen vaak te kort schiet. Hij kan niet goed orders opvolgen en gaat liever z’n eigen gang en meestal slaagt hij er ook nog in om de zaak op te lossen.
Laura Bakker is ondertussen in vaste dienst gekomen en onderdeel van Pieters team. Ze voelt zich al wat beter thuis in Amsterdam en op het bureau in de Marnixstraat. Ook haar kledingstijl is moderner geworden.
Als geen ander weet Hewson hoe hij al de draden tussen misdaad, politiek, ordediensten en menselijk leed moet door elkaar weven en opnieuw ontwarren. Sommige zaken zijn misschien een beetje meer voorspelbaar dan in het vorige boek, maar van andere keek ik toch wel op. Ik ga nu op zoek naar het volgende boek over Pieter en Laura. Het is ook leuk om eens een boek te lezen over een stad die je kent, al kom ik er niet zo vaak.
Wie had in 2004 kunnen denken dat de Zwarte Piet haters ooit de bovenhand zouden krijgen? Alsof iemand ooit heeft gedacht, nou het is Sinterklaas laten we even racistisch gaan doen. En nu doen bedrijven als Facebook (waar jihadisten wel propaganda kunnen voeren) en Bol.com (die wel sekspoppen van kinderen verkopen) er ook aan mee. Ik moet zeggen dat Hewson de controverse rond Zwarte Piet mooi in kaart heeft gebracht. Ook voor de rest weet hij de Nederlandse samenleving goed weer te geven. Toch niet zo gemakkelijk voor iemand die er niet zo heel lang heeft gewoond.
Een ander actueel maar controversieel vraagstuk: weegt het leven van 1 onschuldig kind op tegen het uitschakelen van een terreurcel die nog ontelbare eveneens onschuldige slachtoffers kunnen maken? Het is een vraag waarop ik geen eenduidig antwoord kan geven, als moeder denk je ja maar als maatschappij moet je misschien anders handelen. Het is een keuze die ik hopelijk nooit zal moeten maken. Nu is Nederland, gelukkig voor hen, tot op heden gespaard gebleven van grootschalige aanslagen, maar in België hebben we daar wel mee af te rekenen.

Meer recensies van mick dubois