Lezersrecensie
7 - Boek - Young adult- / adolescentenliteratuur, 15-18 (21) jaar - De droomfabriek
Boeksamenvatting
Gerwin van der Werf - De droomfabriek
Feitelijke gegevens
Auteur - Gerwin van der Werf
Titel - De droomfabriek
Uitgeverij - Atlas contact
Plaats en het jaar van uitgave - Amsterdam/ Antwerpen, 2012
Genre - Fictie - adolescentenliteratuur, 15-18 (21) jaar
Aantal pagina’s - ? pagina’s - e-book gelezen
Titelverklaring
Personages
Josie Cruquius - hoofdpersoon
Werkt op het Wijcker scholengemeenschap, afd. VMBO. Josie heeft twee jaar Sterrenkunde gestudeerd, maar het was te moeilijk. ‘Ze wilde de sterren leren kennen omdat ze de aarde vond tegenvallen.’ Josie woont aan de overkant van het kanaal, het ‘kakkersparadijs’ wordt het genoemd.
Heeft steil, rood haar.
Woont tijdelijk in het huis van haar grootouders. Haar opa noemde haar Kaatje.
Peter Oomen - vestigingsleider van het Wijcker scholengemeenschap. Grote man met grijze krullen, in gymkleding.
‘Hij heeft een stem waar leerlingen naar willen luisteren, dacht ze, hij heeft overwicht binnen drie tellen..’ ‘Rustige, souvereine houding..’ ‘Peter gelooft in het goede..’
Geke - leeftijdsloos gezicht, mollig en zonder rimpels, montuurloze bril, felle ogen die pasten bij de scherpe dictie van haar stem. ‘Ze is de beste docente Nederlands.’
Gregor Valentijn - directeur van beide vestigingen van de Wijcker.
Een kleine man met een kaal hoofd. Gezicht vol met minuscule rimpeltjes en een kale, gladde schedel.
‘Hij had een dunne, onaangename stem.’ Evident - a propos -
Hij houdt ervan mensen uit de tent te lokken.
Concierge Brammert - heeft ooit met een leeuw gevochten.
Leila - staat met Carmen en Jill op het schoolplein.
Jill - staat met Leila en Carmen op het schoolplein.
Rico - roodstaartpapegaai van veertig jaar oud.
Eddie - komt op motor Gucci aan. Piekende kuif. Precisie als jurist. Neef van moeders kant, acht jaar ouder. Gids is het nachtleven. Getrouwde en gescheiden homoseksueel. Beste vriend van Josie.
1. Carmen - rookt op het schoolplein. Heeft een spleetje tussen haar tanden. Staat met Leila en Jill op het schoolplein. Ze loenst een beetje. Heeft geen boek en pen bij zich. Heeft haar telefoon niet bij zich vandaag. Zit in klas 3A.
2. Roy Beentjes - noemt Josie mevrouw Kruk
3. Amir El Barkouki - hallo mevrouw Kruu-kie-juss
4. Hanna Schot - telefoon vergeten in het andere lokaal
5. Jill van Dorp
6. Ali Roos - mag ik mijn moeder appen?
7. Jan Dybiec - een van de polen. Zwaait met zijn tas boven zijn hoofd en probeert Boris Gloc te raken.
8. Boris Gloc - een van de polen
9. Aleks - komt nooit het eerste uur. Op maandag komen ze de hele ochtend niet. ‘Dan zijn ze uit geweest met hun drillrap-opps.’
10. Danny - komt nooit het eerste uur. Op maandag komen ze de hele ochtend niet. ‘Dan zijn ze uit geweest met hun drillrap-opps.
11. Yasmina - zat boven haar boek te lezen, het leek erop dat ze sommen maakte.
12. Alex Pirvu - negeert de lerares en de tafels waar hij tegen aanbotste waardoor ze schreef kwamen te staan roofdierenblik naar Carmen.
13. Ids -heeft een vorm van autisme. Bleke, graatmagere jongen. Slobbertrui, oude schooltas.
Ludo - erg druk en ook een beetje chaotisch. Neemt de meeste Wiskundelessen over. Werkt al vijftien jaar op Wijcker school. Was ze onder de indruk van Ludo of vond ze hem een cynische griezel?
Tijd en ruimte
Het verhaal speelt zich af in het heden.
Speelt zich af in de VMBO-school. Soms springt het verhaal terug in de tijd., Naar de jeugd van Josie.
Vertelperspectief
Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Josie.
Schrijfstijl
De schrijver schrijft heel beeldend. Heeft een hele trage tempo. Conversaties worden heel uitgebreid beschreven.
Thema van het boek
Ontdekken van jezelf, groei. Vriendschap.
Het gaat ook over liefde voor een jong kind, grenzen, wat is machtsmisbruik?
De staalfabriek is een terugkerend onderwerp.
Wat vond ik ervan?
Ik vind het heel moeilijk om doorheen te komen. Ik begrijp niet wat Josie doet met Carmen. Als Josie een man was, zouden er veel eerder alarmbellen afgaan bij de lezer.
Ik vond het geen leuk boek, omdat ik Josie niet mocht.
Het is wel interessant om de ontwikkeling van Josie als docent te volgen.
Samenvatting
September
1. Josie heeft haar sollicitatiegesprek op de Wijcker Scholengemeenschap, afdeling VMBO. De school staat dichtbij het terrein van de staalfabriek. Na de ontslaggolven bij de staalfabriek, is de school zich gaan richten op de tuinbouwsector en groenvoorziening. ‘Werkeloosheid, armoede en verpaupering zijn hier grote problemen.’ Als Josie naar buiten gaat, ziet ze Carmen, Leila en Jill. Een van hen rookt, Carmen. Peter Oomen komt ook naar buiten en vraagt aan Carmen of ze aan het roken was. Carmen ontkent. Josie zegt niets.
2. Josie woont tijdelijk in het huis van haar grootouders (Ben Trovato). Haar oma is al jaren dood. Haar opa is twee maanden geleden overleden. Haar ouders hebben geen mogelijkheid om het huis te ruimen en te verkopen, dus kan Josie er wel wonen. Haar opa noemde Josie altijd Kaat. Nu hij was overleden, had ze het gevoel dat niemand haar echt kende. In opa’s huis is ook nog Rico, een roodstaartpapegaai. Peter Oomen belt Josie en complimenteert haar dat ze Carmen niet heeft verraden.
3. Josie start haar eerste les op school, bij klas 3A. Ze stuurt een paar leerlingen eruit. De les erop stuurt ze Carmen eruit. Peter Oomen komt terug met Carmen, Josie maakt er geen groot probleem van. Josie heeft een vouwoefening, een blaadje zes keer vouwen en breuken en procenten erbij zetten. De klas wordt heel rumoerig gaandeweg. Na de bel gaat Josie direct naar Peter Oomen om te zeggen dat ze stopt. Peter geeft haar het advies om zich eerst te richten op de leerlingen die wel willen leren. De rest wil alleen maar zijn positie in de klas versterken. Josie loopt weg en komt Geke tegen. Josie vertelt dat Peter haar totaal onvoorbereid voor de leeuwen heeft gegooid. Geke biedt een kop koffie aan en vertelt over haar eerste dag. Toen gingen de leerlingen overgooien met woordenboeken. Josie legt de schuld bij zichzelf, daarom zal ze een goede docent worden, zegt Geke. Peter moet de urennorm halen en leerlingen moeten slagen, anders vallen ze onder verscherpt toezicht. Josie probleem is dat ze geen orde kan houden.
4. Eddie komt eten. Hij komt aan op zijn motor Gucci. Hij vindt het een droomhuis, Rico vindt hij geweldig. ‘Wat doe jij hier eigenlijk?’ ‘Wonen,’ zegt Josie. Woonlasten van nul euro waren wel prettig. Josie wil niet praten over haar eerste dag. Eddie wil spelen op de piano van opa. Peter belt Josie. Eddie zegt dat Josie met hem moet gymnastieken. Josie droomt over de school. Ze heeft iemand in de ballen getrapt en Carmen een heel pakje sigaretten laten roken. Peter zegt dat je hun woede moet voelen. Leraren hebben hen opgegeven. Peter zegt dat ze Josie moeten ontslaan.
5. Een tweede les hebben leerlingen hun boeken niet bij zich. Josie gaat tien kopieën maken. Telefoon, boeken, praten, propjes. De Polen waren naar buiten geklommen. Carmen filmt alles met haar telefoon. Negeren was niet altijd een optie. Josie gooit haar boek op tafel en zegt dat ze de rest van het jaar blijft. Hoe ging Wiskunde vorig jaar. Van de Wiskundeles verwacht ik … Josie geeft Jasmina een compliment. Ze gaat naar de gymzaal, om te kijken hoe Peter het doet. Het ging om persoonlijke aandacht. Hij zag iedere kind. Goehoed. Peter legt zijn hand op iemands rug.
6. Thuis leest Josie de antwoorden van de leerlingen. Van Carmen en de Polen heeft ze geen briefje. Ze appt Eddy dat ze geen orde kan houden. Eddy zegt dat ze op haar vingers moet fluiten, of anders het gezicht van een leraar moet trekken. Josie voelt zich zo alleen in dat grote huis. Ze praat tegen haar opa, dar ze leraar is geworden.
7. Josie is zeven of acht jaar en koopt schoenen met haar moeder. De schoenenverkoper zat met zijn handen aan haar en buiten probeert een clown haar te pakken.
8. Josie heeft sectieoverleg met Ludo. Hij neemt de meeste Wiskundelessen over van de derde zieke Wiskundedocent. ‘Al die mislukkelingen zijn happy accidents …’ ‘Richt je alleen op de kinderen die iets willen leren..’ Carmen heeft vijftigduizend volgers op Instagram. Als ze zestien is, is ze weg.
9. Carmen zegt dat ze geen telefoon bij zich heeft. Carmen moet de sommen uit haar hoofd maken. Klas 3A is stil dit is geen les, maar een duel. ‘Bedenk goed dat Instagram je geen telefoon op gaat leveren. Je 50.000 volgers gaan dat niet voor je kopen. Ik ben met een leeuw aan het vechten. Je moest een persoonlijkheid zijn om het hier te redden.
10. Josie gaat op huisbezoek bij Carmen nummer 32 A. Er blaft een hond Rico. Carmen’s moeder Marina is een dikke vrouw met een pet op. Slordig grijs haar met een vleugje blond. Carmen wordt Coco genoemd. Josie komt haar excuses aanbieden. Josie gaat haar stinkende best doen Carmen te helpen een diploma te halen. Carmen moet dan wiskundehuiswerk maken. Carmen heeft geen boek. Josie gaat dat regelen. Carmens moeder begint te huilen. Er zat een woestijn van verdriet achter. Car mens vader heet Andre. André is al 10 jaar werkloos en woont nu tussen de Poolse paprikaplukkers in zo’n container. Nu blowt hij zich dood. Josie fietst terug naar school. Ze vertelt Peter alles. Peter is trots op haar. Echt trots.
11. Jesse wil Eddy bellen. Eddy neemt niet op. José belt haar vader in Dubai. Haar vader noemt haar Fientje. Een tip van haar vader. Zachter praten dan willen ze ineens horen wat je zegt. Josie heeft een droom. Ze geeft les. Peter Oomen staat achter in de klas. Peter zegt dat het een ouderavond is. Ouders zeggen dat ze niet bevoegd is om les te geven. U kunt geen orde houden. Iedereen gaat door elkaar roepen. Josie rent weg de gang op.
12. Josie fietst langs de staalfabriek. Is een hek om mensen binnen te houden of om mensen er buiten te houden. Onderwijs heeft een dubbele boodschap. Aan de ene kant moet je zelfstandig worden, je ontwikkelen en aan de andere kant moet je gehoorzamen, blijf achter het hek. Alex Pirvu komt eindelijk in de les. Carmen heeft haar wiskundeschrift bij zich samen met het gekopieerde hoofdstuk en een pen. Peter komt de klas binnen met iets. Ids is drie jaar niet naar school geweest. Iets in het autisme spectrum. Josie zoekt op Instagram naar alle Coco’s. Ze vind cocoBeachGirl. Ze bekijkt de foto’s en ineens is ze het zat. Ze voelde zich smerig en betrapt. Ze besefte dat ze misschien helemaal niet beter wist. Ze moest meer weten. Waarom? Nou daarom.
13. Valentijn organiseert een studiemiddag. Jan met dubbel ‘n en geeft een energizer. Na de borrel gaat Josie naar huis. Als Josie naar buiten gaat, staat Carmen daar. Carmen vraagt om wiskundebijles. Bij Josie thuis. Carmen wil niet dat andere leerlingen zien dat ze bijles krijgt.
14. Josie spreekt af met Eddy in de oesterbar. Carmen post een nieuwe foto. José post ook een foto. Ze krijgt twee likes. Als twee likes al je hart doen opspringen, hoe gelukkig word je dan wel niet van 3000 hartjes. Ze kon het wel begrijpen.
15. Carmen is niet in de les. Carmen is wel op school. Josie heeft wiskundeboeken gekocht voor alle leerlingen die er geen één hebben. Huiswerk moeten ze op school maken. Josie kijkt mee bij Geke in de les. Danny noemt Ids een mug Danny wordt de klas uitgestuurd. Als Danny terugkomt moet hij beloven Ids nooit meer een mug te noemen. Danny zegt: ‘We kunnen u ook wegpesten maar we doen het niet.’ We hebben besloten dat u mag blijven, Alex Carmen en ik. Josie gaat naar Peter. Peter staat dicht bij een leerling Jill. Josie wilde aan Peter vragen of ze Carmen bij haar thuis bijles mocht geven. Josh hij belt Carmen. Zaterdag om 15:00 uur haalt Josie Carmen op van de pont voor bijles.
Oktober
16. Josie haalt Carmen van de pont op. Ze fietsen naar Josie’s huis. Carmen speelt op de piano. Josie vindt dat niet leuk. ‘Hij was van mijn opa.’ Juicy lichte rekentrucs uit. Josh hij had zichzelf nog nooit zo nuttig voelt. Als Carmen nadacht moest Josie een raam zijn, als ze een vraag stelde een spiegel. Josie maakt foto’s van Carmen voor haar Instagram. Daarna wil Carmen foto’s maken van Josie. Ze krijgt een appje waarin ze tuttebel genoemd wordt. Carmen en Josie lachen hierom. Josie brengt Carmen naar de pond. ‘Ze zwaaiden allebei als bij een echt afscheid.’ Josie krijgt een app je. Ben jij kaartje K. ?.
17. Josie droomt dat ze in haar blote kont voor de klas staat. Josie denkt terug aan haar opa. Ze huilde, omdat ze haar opa teleurstelde. Ze kan niet pianospelen.
18. Jesse zegt dat de klas een proefwerk krijgt. Ze mogen hun eigen proefwerk vragen verzinnen. De antwoorden moet ze in de les op een proefwerkblaadje schrijven. Peter komt de klas binnen. Hij wil Jill even spreken. José zegt dat het niet kan.
19. Josie wil Ludo vertellen over haar proefwerk. Ludo is teleurgesteld over het onderwijs. Josie gaat naar buiten. Carmen zit te roken met haar vriendinnen. Josie gaat ook roken. Carmen wil woensdagmiddag bijles. Josie wil zaterdag aanhouden.
20. Josie miste haar oude werk. Ze had er niet op gerekend dat je als docent zo eenzaam was. ‘Die kinderen waren niet je gelijken.’ Je successen waren even onzichtbaar als je mislukkelingen. Iedereen dwaalde rond in zijn eigen absurde universum.
21. Peter zegt dat ze Josie te weinig heeft begeleid. Jones hij maakt zich zorgen om Ludo. Dan gaat het verhaal naar vroeger. Joseph zit op de bank. Zo si’s vader heeft een vriend van de tennis. Hij komt langs. Hij haalt een tennisbal uit zijn zak en doet alsof hij hem naar Josie wil gooien. Jan van de tennis gaat naast haar zitten. Hij knijpt even in haar bovenbeen. Dan streelt hij drie keer op en neer. Josie gaat de week erop naar haar opa.
22. Brammert geeft Josie een knuffel. Josie kijkt thuis de proefwerken na. Nu begreep ze dat het falen van de leerlingen terugsloeg op de docent. Hun falen was haar falen. Carmen krijgt een 7 1/2.
23. Josie geeft de proefwerken terug in de klas. De leerlingen worden boos dat ze geen 10 hebben gekregen. Josie wil stoppen met lesgeven. De familie Schilleboer staat op het plein te schreeuwen. Peter maakt er een einde aan. Josie gaat naar huis en wil haar ontslagbrief typen.
24. Carmen vind het huis saai. Het ontroert Josie: welke leerling gaat in zijn vakantie naar bijles bij zijn docent thuis. De bijles wordt toch niks. Josie stelt voor om naar het centrum te gaan om een kop koffie te drinken. Carmen zegt Coco en Josie zegt Kaatje op hun koffiebeker. Carmen wil shoppen. Josie wil praten. Carmen zegt dat ze haar kleding altijd nakt. Carmen wil later medicijnen studeren, niet om dokter te worden maar om te leren drugs te maken. Carmen stelt voor om make-up te kopen met Josie. Hoe dacht en leefde dit meisje? Josie schrijft op een vel papier enkele keren de namen carmen en Josie.
Gaandeweg het boek wordt het steeds meer duidelijk dat Josie verliefd is op Carmen, dit is niet wederzijds. Carmen gedraagt zich gewoon als een puber en ziet Josie als een vriendin. Aan het einde van het verhaal wil Josie zichzelf aangeven bij de politie. Ze schrijft een ontslagbrief en daarna eindigt het boek met hoe het is vergaan met verschillende leerlingen.
Gerwin van der Werf - De droomfabriek
Feitelijke gegevens
Auteur - Gerwin van der Werf
Titel - De droomfabriek
Uitgeverij - Atlas contact
Plaats en het jaar van uitgave - Amsterdam/ Antwerpen, 2012
Genre - Fictie - adolescentenliteratuur, 15-18 (21) jaar
Aantal pagina’s - ? pagina’s - e-book gelezen
Titelverklaring
Personages
Josie Cruquius - hoofdpersoon
Werkt op het Wijcker scholengemeenschap, afd. VMBO. Josie heeft twee jaar Sterrenkunde gestudeerd, maar het was te moeilijk. ‘Ze wilde de sterren leren kennen omdat ze de aarde vond tegenvallen.’ Josie woont aan de overkant van het kanaal, het ‘kakkersparadijs’ wordt het genoemd.
Heeft steil, rood haar.
Woont tijdelijk in het huis van haar grootouders. Haar opa noemde haar Kaatje.
Peter Oomen - vestigingsleider van het Wijcker scholengemeenschap. Grote man met grijze krullen, in gymkleding.
‘Hij heeft een stem waar leerlingen naar willen luisteren, dacht ze, hij heeft overwicht binnen drie tellen..’ ‘Rustige, souvereine houding..’ ‘Peter gelooft in het goede..’
Geke - leeftijdsloos gezicht, mollig en zonder rimpels, montuurloze bril, felle ogen die pasten bij de scherpe dictie van haar stem. ‘Ze is de beste docente Nederlands.’
Gregor Valentijn - directeur van beide vestigingen van de Wijcker.
Een kleine man met een kaal hoofd. Gezicht vol met minuscule rimpeltjes en een kale, gladde schedel.
‘Hij had een dunne, onaangename stem.’ Evident - a propos -
Hij houdt ervan mensen uit de tent te lokken.
Concierge Brammert - heeft ooit met een leeuw gevochten.
Leila - staat met Carmen en Jill op het schoolplein.
Jill - staat met Leila en Carmen op het schoolplein.
Rico - roodstaartpapegaai van veertig jaar oud.
Eddie - komt op motor Gucci aan. Piekende kuif. Precisie als jurist. Neef van moeders kant, acht jaar ouder. Gids is het nachtleven. Getrouwde en gescheiden homoseksueel. Beste vriend van Josie.
1. Carmen - rookt op het schoolplein. Heeft een spleetje tussen haar tanden. Staat met Leila en Jill op het schoolplein. Ze loenst een beetje. Heeft geen boek en pen bij zich. Heeft haar telefoon niet bij zich vandaag. Zit in klas 3A.
2. Roy Beentjes - noemt Josie mevrouw Kruk
3. Amir El Barkouki - hallo mevrouw Kruu-kie-juss
4. Hanna Schot - telefoon vergeten in het andere lokaal
5. Jill van Dorp
6. Ali Roos - mag ik mijn moeder appen?
7. Jan Dybiec - een van de polen. Zwaait met zijn tas boven zijn hoofd en probeert Boris Gloc te raken.
8. Boris Gloc - een van de polen
9. Aleks - komt nooit het eerste uur. Op maandag komen ze de hele ochtend niet. ‘Dan zijn ze uit geweest met hun drillrap-opps.’
10. Danny - komt nooit het eerste uur. Op maandag komen ze de hele ochtend niet. ‘Dan zijn ze uit geweest met hun drillrap-opps.
11. Yasmina - zat boven haar boek te lezen, het leek erop dat ze sommen maakte.
12. Alex Pirvu - negeert de lerares en de tafels waar hij tegen aanbotste waardoor ze schreef kwamen te staan roofdierenblik naar Carmen.
13. Ids -heeft een vorm van autisme. Bleke, graatmagere jongen. Slobbertrui, oude schooltas.
Ludo - erg druk en ook een beetje chaotisch. Neemt de meeste Wiskundelessen over. Werkt al vijftien jaar op Wijcker school. Was ze onder de indruk van Ludo of vond ze hem een cynische griezel?
Tijd en ruimte
Het verhaal speelt zich af in het heden.
Speelt zich af in de VMBO-school. Soms springt het verhaal terug in de tijd., Naar de jeugd van Josie.
Vertelperspectief
Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Josie.
Schrijfstijl
De schrijver schrijft heel beeldend. Heeft een hele trage tempo. Conversaties worden heel uitgebreid beschreven.
Thema van het boek
Ontdekken van jezelf, groei. Vriendschap.
Het gaat ook over liefde voor een jong kind, grenzen, wat is machtsmisbruik?
De staalfabriek is een terugkerend onderwerp.
Wat vond ik ervan?
Ik vind het heel moeilijk om doorheen te komen. Ik begrijp niet wat Josie doet met Carmen. Als Josie een man was, zouden er veel eerder alarmbellen afgaan bij de lezer.
Ik vond het geen leuk boek, omdat ik Josie niet mocht.
Het is wel interessant om de ontwikkeling van Josie als docent te volgen.
Samenvatting
September
1. Josie heeft haar sollicitatiegesprek op de Wijcker Scholengemeenschap, afdeling VMBO. De school staat dichtbij het terrein van de staalfabriek. Na de ontslaggolven bij de staalfabriek, is de school zich gaan richten op de tuinbouwsector en groenvoorziening. ‘Werkeloosheid, armoede en verpaupering zijn hier grote problemen.’ Als Josie naar buiten gaat, ziet ze Carmen, Leila en Jill. Een van hen rookt, Carmen. Peter Oomen komt ook naar buiten en vraagt aan Carmen of ze aan het roken was. Carmen ontkent. Josie zegt niets.
2. Josie woont tijdelijk in het huis van haar grootouders (Ben Trovato). Haar oma is al jaren dood. Haar opa is twee maanden geleden overleden. Haar ouders hebben geen mogelijkheid om het huis te ruimen en te verkopen, dus kan Josie er wel wonen. Haar opa noemde Josie altijd Kaat. Nu hij was overleden, had ze het gevoel dat niemand haar echt kende. In opa’s huis is ook nog Rico, een roodstaartpapegaai. Peter Oomen belt Josie en complimenteert haar dat ze Carmen niet heeft verraden.
3. Josie start haar eerste les op school, bij klas 3A. Ze stuurt een paar leerlingen eruit. De les erop stuurt ze Carmen eruit. Peter Oomen komt terug met Carmen, Josie maakt er geen groot probleem van. Josie heeft een vouwoefening, een blaadje zes keer vouwen en breuken en procenten erbij zetten. De klas wordt heel rumoerig gaandeweg. Na de bel gaat Josie direct naar Peter Oomen om te zeggen dat ze stopt. Peter geeft haar het advies om zich eerst te richten op de leerlingen die wel willen leren. De rest wil alleen maar zijn positie in de klas versterken. Josie loopt weg en komt Geke tegen. Josie vertelt dat Peter haar totaal onvoorbereid voor de leeuwen heeft gegooid. Geke biedt een kop koffie aan en vertelt over haar eerste dag. Toen gingen de leerlingen overgooien met woordenboeken. Josie legt de schuld bij zichzelf, daarom zal ze een goede docent worden, zegt Geke. Peter moet de urennorm halen en leerlingen moeten slagen, anders vallen ze onder verscherpt toezicht. Josie probleem is dat ze geen orde kan houden.
4. Eddie komt eten. Hij komt aan op zijn motor Gucci. Hij vindt het een droomhuis, Rico vindt hij geweldig. ‘Wat doe jij hier eigenlijk?’ ‘Wonen,’ zegt Josie. Woonlasten van nul euro waren wel prettig. Josie wil niet praten over haar eerste dag. Eddie wil spelen op de piano van opa. Peter belt Josie. Eddie zegt dat Josie met hem moet gymnastieken. Josie droomt over de school. Ze heeft iemand in de ballen getrapt en Carmen een heel pakje sigaretten laten roken. Peter zegt dat je hun woede moet voelen. Leraren hebben hen opgegeven. Peter zegt dat ze Josie moeten ontslaan.
5. Een tweede les hebben leerlingen hun boeken niet bij zich. Josie gaat tien kopieën maken. Telefoon, boeken, praten, propjes. De Polen waren naar buiten geklommen. Carmen filmt alles met haar telefoon. Negeren was niet altijd een optie. Josie gooit haar boek op tafel en zegt dat ze de rest van het jaar blijft. Hoe ging Wiskunde vorig jaar. Van de Wiskundeles verwacht ik … Josie geeft Jasmina een compliment. Ze gaat naar de gymzaal, om te kijken hoe Peter het doet. Het ging om persoonlijke aandacht. Hij zag iedere kind. Goehoed. Peter legt zijn hand op iemands rug.
6. Thuis leest Josie de antwoorden van de leerlingen. Van Carmen en de Polen heeft ze geen briefje. Ze appt Eddy dat ze geen orde kan houden. Eddy zegt dat ze op haar vingers moet fluiten, of anders het gezicht van een leraar moet trekken. Josie voelt zich zo alleen in dat grote huis. Ze praat tegen haar opa, dar ze leraar is geworden.
7. Josie is zeven of acht jaar en koopt schoenen met haar moeder. De schoenenverkoper zat met zijn handen aan haar en buiten probeert een clown haar te pakken.
8. Josie heeft sectieoverleg met Ludo. Hij neemt de meeste Wiskundelessen over van de derde zieke Wiskundedocent. ‘Al die mislukkelingen zijn happy accidents …’ ‘Richt je alleen op de kinderen die iets willen leren..’ Carmen heeft vijftigduizend volgers op Instagram. Als ze zestien is, is ze weg.
9. Carmen zegt dat ze geen telefoon bij zich heeft. Carmen moet de sommen uit haar hoofd maken. Klas 3A is stil dit is geen les, maar een duel. ‘Bedenk goed dat Instagram je geen telefoon op gaat leveren. Je 50.000 volgers gaan dat niet voor je kopen. Ik ben met een leeuw aan het vechten. Je moest een persoonlijkheid zijn om het hier te redden.
10. Josie gaat op huisbezoek bij Carmen nummer 32 A. Er blaft een hond Rico. Carmen’s moeder Marina is een dikke vrouw met een pet op. Slordig grijs haar met een vleugje blond. Carmen wordt Coco genoemd. Josie komt haar excuses aanbieden. Josie gaat haar stinkende best doen Carmen te helpen een diploma te halen. Carmen moet dan wiskundehuiswerk maken. Carmen heeft geen boek. Josie gaat dat regelen. Carmens moeder begint te huilen. Er zat een woestijn van verdriet achter. Car mens vader heet Andre. André is al 10 jaar werkloos en woont nu tussen de Poolse paprikaplukkers in zo’n container. Nu blowt hij zich dood. Josie fietst terug naar school. Ze vertelt Peter alles. Peter is trots op haar. Echt trots.
11. Jesse wil Eddy bellen. Eddy neemt niet op. José belt haar vader in Dubai. Haar vader noemt haar Fientje. Een tip van haar vader. Zachter praten dan willen ze ineens horen wat je zegt. Josie heeft een droom. Ze geeft les. Peter Oomen staat achter in de klas. Peter zegt dat het een ouderavond is. Ouders zeggen dat ze niet bevoegd is om les te geven. U kunt geen orde houden. Iedereen gaat door elkaar roepen. Josie rent weg de gang op.
12. Josie fietst langs de staalfabriek. Is een hek om mensen binnen te houden of om mensen er buiten te houden. Onderwijs heeft een dubbele boodschap. Aan de ene kant moet je zelfstandig worden, je ontwikkelen en aan de andere kant moet je gehoorzamen, blijf achter het hek. Alex Pirvu komt eindelijk in de les. Carmen heeft haar wiskundeschrift bij zich samen met het gekopieerde hoofdstuk en een pen. Peter komt de klas binnen met iets. Ids is drie jaar niet naar school geweest. Iets in het autisme spectrum. Josie zoekt op Instagram naar alle Coco’s. Ze vind cocoBeachGirl. Ze bekijkt de foto’s en ineens is ze het zat. Ze voelde zich smerig en betrapt. Ze besefte dat ze misschien helemaal niet beter wist. Ze moest meer weten. Waarom? Nou daarom.
13. Valentijn organiseert een studiemiddag. Jan met dubbel ‘n en geeft een energizer. Na de borrel gaat Josie naar huis. Als Josie naar buiten gaat, staat Carmen daar. Carmen vraagt om wiskundebijles. Bij Josie thuis. Carmen wil niet dat andere leerlingen zien dat ze bijles krijgt.
14. Josie spreekt af met Eddy in de oesterbar. Carmen post een nieuwe foto. José post ook een foto. Ze krijgt twee likes. Als twee likes al je hart doen opspringen, hoe gelukkig word je dan wel niet van 3000 hartjes. Ze kon het wel begrijpen.
15. Carmen is niet in de les. Carmen is wel op school. Josie heeft wiskundeboeken gekocht voor alle leerlingen die er geen één hebben. Huiswerk moeten ze op school maken. Josie kijkt mee bij Geke in de les. Danny noemt Ids een mug Danny wordt de klas uitgestuurd. Als Danny terugkomt moet hij beloven Ids nooit meer een mug te noemen. Danny zegt: ‘We kunnen u ook wegpesten maar we doen het niet.’ We hebben besloten dat u mag blijven, Alex Carmen en ik. Josie gaat naar Peter. Peter staat dicht bij een leerling Jill. Josie wilde aan Peter vragen of ze Carmen bij haar thuis bijles mocht geven. Josh hij belt Carmen. Zaterdag om 15:00 uur haalt Josie Carmen op van de pont voor bijles.
Oktober
16. Josie haalt Carmen van de pont op. Ze fietsen naar Josie’s huis. Carmen speelt op de piano. Josie vindt dat niet leuk. ‘Hij was van mijn opa.’ Juicy lichte rekentrucs uit. Josh hij had zichzelf nog nooit zo nuttig voelt. Als Carmen nadacht moest Josie een raam zijn, als ze een vraag stelde een spiegel. Josie maakt foto’s van Carmen voor haar Instagram. Daarna wil Carmen foto’s maken van Josie. Ze krijgt een appje waarin ze tuttebel genoemd wordt. Carmen en Josie lachen hierom. Josie brengt Carmen naar de pond. ‘Ze zwaaiden allebei als bij een echt afscheid.’ Josie krijgt een app je. Ben jij kaartje K. ?.
17. Josie droomt dat ze in haar blote kont voor de klas staat. Josie denkt terug aan haar opa. Ze huilde, omdat ze haar opa teleurstelde. Ze kan niet pianospelen.
18. Jesse zegt dat de klas een proefwerk krijgt. Ze mogen hun eigen proefwerk vragen verzinnen. De antwoorden moet ze in de les op een proefwerkblaadje schrijven. Peter komt de klas binnen. Hij wil Jill even spreken. José zegt dat het niet kan.
19. Josie wil Ludo vertellen over haar proefwerk. Ludo is teleurgesteld over het onderwijs. Josie gaat naar buiten. Carmen zit te roken met haar vriendinnen. Josie gaat ook roken. Carmen wil woensdagmiddag bijles. Josie wil zaterdag aanhouden.
20. Josie miste haar oude werk. Ze had er niet op gerekend dat je als docent zo eenzaam was. ‘Die kinderen waren niet je gelijken.’ Je successen waren even onzichtbaar als je mislukkelingen. Iedereen dwaalde rond in zijn eigen absurde universum.
21. Peter zegt dat ze Josie te weinig heeft begeleid. Jones hij maakt zich zorgen om Ludo. Dan gaat het verhaal naar vroeger. Joseph zit op de bank. Zo si’s vader heeft een vriend van de tennis. Hij komt langs. Hij haalt een tennisbal uit zijn zak en doet alsof hij hem naar Josie wil gooien. Jan van de tennis gaat naast haar zitten. Hij knijpt even in haar bovenbeen. Dan streelt hij drie keer op en neer. Josie gaat de week erop naar haar opa.
22. Brammert geeft Josie een knuffel. Josie kijkt thuis de proefwerken na. Nu begreep ze dat het falen van de leerlingen terugsloeg op de docent. Hun falen was haar falen. Carmen krijgt een 7 1/2.
23. Josie geeft de proefwerken terug in de klas. De leerlingen worden boos dat ze geen 10 hebben gekregen. Josie wil stoppen met lesgeven. De familie Schilleboer staat op het plein te schreeuwen. Peter maakt er een einde aan. Josie gaat naar huis en wil haar ontslagbrief typen.
24. Carmen vind het huis saai. Het ontroert Josie: welke leerling gaat in zijn vakantie naar bijles bij zijn docent thuis. De bijles wordt toch niks. Josie stelt voor om naar het centrum te gaan om een kop koffie te drinken. Carmen zegt Coco en Josie zegt Kaatje op hun koffiebeker. Carmen wil shoppen. Josie wil praten. Carmen zegt dat ze haar kleding altijd nakt. Carmen wil later medicijnen studeren, niet om dokter te worden maar om te leren drugs te maken. Carmen stelt voor om make-up te kopen met Josie. Hoe dacht en leefde dit meisje? Josie schrijft op een vel papier enkele keren de namen carmen en Josie.
Gaandeweg het boek wordt het steeds meer duidelijk dat Josie verliefd is op Carmen, dit is niet wederzijds. Carmen gedraagt zich gewoon als een puber en ziet Josie als een vriendin. Aan het einde van het verhaal wil Josie zichzelf aangeven bij de politie. Ze schrijft een ontslagbrief en daarna eindigt het boek met hoe het is vergaan met verschillende leerlingen.
1
1
Reageer op deze recensie