Pizza Maffia

mohcine 11 februari 2020
uitgever: Moon

uitgegeven: november 2007

pagina’s: 253

Verfilmd : Pizzamaffia (februari 2011)

DE HEBZUCHTIGE FAMILIE RUZIE
Pizza Maffia is in 2007 geschreven door Khalid Boudou, hij is ook een dichter en heeft twee films gemaakt, waarvan Pizza Maffia. Khalid Boudou is geboren en opgegroeid in Marokko in een omgeving waar familiebanden belangrijk zijn. Het genre van het boek is een familieroman, waar de volgende opvallende onderwerpen worden besproken: wraak, liefde, familierelaties en vriendschap.
Brahim is 16 jaar, zit nog op de middelbare school en is pizzakoerier in de zaak van zijn vader (Amar), die gerund wordt door zijn oom Faris. Ook de zoon van Faris, Haas, werkt daar. De zaak draait goed en Brahim zit overdag op school, waar hij erg populair is. Zijn vriendin Alice zit bij hem in de klas, beiden zijn verliefd op elkaar. Amar, de vader van Brahim is ook de eigenaar van pizzeria ’Novara’, hij mist geld en heeft al gelijk een idee door wie het gedaan is: Zijn broer Faris. Faris accepteert dit niet en daardoor krijgen de broers ruzie. Amar is een zieke man met reuma en kan het bedrijf niet in zijn eentje onderhouden. Amar heeft zijn zoon nodig: Brahim oftewel de hoofdpersoon van het boek. Amar wilt graag dat Brahim de zaak uiteindelijk over gaat nemen

Brahim wordt de eigenaar van de pizzeria. Hij vindt het moeilijk om de pizzeria te leiden, daardoor heeft hij bijna geen tijd met zijn vrienden en vriendin Alice. Amar de vader van ibrahim geeft hem de schuld van het gestolen geld, hierdoor is Faris een eigen zaak begonnen. De winkel van Faris heeft betere eten en ziet er beter uit, waardoor er klanten naar oom Faris de winkel gaan. Uit wraak wilt Haas de pizzeria Novara kapot maken, doordat Faris onterecht de schuld heeft gekregen. Dit zorgt voor conflicten.

Hierdoor nemen beide pizzeria´s steeds wraak op elkaar en leidt de concurrentie uiteindelijk tot misdaad. Dit zorgt voor meer spanning in het boek, waardoor het sneller te lezen was voor de lezer. Het leukste deel van het boek waren de personages,ik vond de hoofdpersonage Brahim leuk, want hij creëerde de spannende momenten. Alice vond ik minder leuk, omdat een Marokkaanse meisje beter bij het verhaal zou passen met bijna alleen maar Marokkaanse personages. Het conflict tussen Haas en Brahim zorgde voor meer opwinding , hierdoor werd je als de lezer meegenomen in het verhaal en wil je het boek zo snel mogelijk uitlezen. Door deze personages kwamen meer spannende gebeurtenissen in het boek i.v.m. de concurrentie tussen beiden pizzeria's. Amar de vader van Brahim vond ik ietsje overdreven. Ik vond het raar dat hij zomaar Faris beschuldigde van het gestolen geld. Het werd ook niet goed uitgelegd waarom hij het heeft gestolen en werd beschuldigd .
Ik vond het laatste onderdeel over wraak het leukst, omdat het veel sensatie in het boek bracht. Een voorbeeld daarvan is wanneer Haas de winkel van Brahim in de fik stook (op blz 184 kun je dat lezen) . Men wist niet dat Haas de winkel in de fik stook daardoor beschuldigde Brahim Faris van de brand in de winkel. Het tweede voorbeeld is wanneer Brahiem een straat race hield met Haas en tegen de betonnen blok aan reed met een scooter en in de ziekenhuis beland (op blz 98 kan je dat lezen). Hierdoor werden zijn ouders onrustig en wist de lezer ook niet hoe dit af zou lopen. Deze voorbeelden waren de manier waarop ze wraak namen op elkaar. Het taalgebruik die in het verhaal gebruikt werd vond ik niet leuk bedacht, omdat het af en toe te erg werd. Er wordt veel gescholden in het boek om er een grappige draai aan te geven, dit vond ik minder fijn. Desondanks vond ik het heel erg interessant om te lezen.

Tot slot, raad ik het boek aan voor Marokkaanse jongeren en mensen die meer willen weten over de Marokkaanse cultuur. Ook heeft het boek veel spanning, waardoor het makkelijk en vlot te lezen is.

Gemaakt door Mohcine Benaissa.

ik geef het een beoordelingswaarde van 4 sterren, aangezien het een meeslepend verhaal is.