Amatmoekrim flikt het altijd weer om de wereld te bevragen, maar ook zichzelf te te bevragen!

Marian Duff 08 mei 2024
Karin Amatmoekrim promoveerde aan de Universiteit Leiden in september 2023. En ik had de eer om daar bij te zijn. De promotie en het boek zijn een erkenning van het establishment, en een manier om zaken zichtbaar te maken. In een interview met Trouw haalde Karin Ramdas aan, die zich in de jaren negentig afvroeg: ‘Waar is de nieuwe samenleving in de literatuur? Die Nederlandse schrijvers zitten daar gewoon in een ivoren torentje met hun witte buren en hun witte familie.’ Hoe zit dat vandaag de dag in de wereld van kunst, cultuur en literatuur vraag ik me dan af? Kun je zeggen dat die een goede afspiegeling vormt van de samenleving van vandaag, van het Nederland waar geen enkele etnische groep meer de absolute meerderheid van de bevolking vertegenwoordigt? Ik stelde mijzelf deze vragen en veel antwoorden vond ik terug in het boek. Het allerbeste boek wat ik ooit heb gelezen. En Amatmoekrim flikt het altijd weer om de wereld te bevragen, maar ook zichzelf te te bevragen.