Prima strandhanddoek-thriller

Nico 29 augustus 2019
Het idee is leuk. De erfgenaam van een enorm fortuin, met fantastische man en dochter, succesvolle carrière, een jaloersmakend mooie villa, krijgt te maken met plotselinge tegenslag. Haar moeder wordt dood gevonden, vermoord in haar eigen huis. Meteen daarachteraan krijgt ze een verontrustend bericht: ‘Je denkt dat je nu verdrietig bent … Wacht maar.’

Prima idee voor een psychologische thriller. Toch valt de uitwerking tegen.

Kijk, we willen de flaptekst best geloven: “Al snel blijkt dat niets is wat het lijkt in de upper class van Baltimore en met alle schandalen, de ontrouw en het verraad die boven komen drijven, stijgt de spanning tot een kookpunt. Iedereen kan de moordenaar zijn: vriend, buur, minnaar, kennis. En Kate is de volgende op de lijst …” Maar net als in het vorige boek van Liv Constantine is ook hier de geloofwaardigheid van het verhaal de spelbreker.

Als we kennis maken met hoofdpersoon Kate Michael, plonzen we in haar rijke, succesvolle leven waar ze met volle teugen van geniet. Tot haar moeder Lily wordt vermoord in haar huis buiten Baltimore. Kate is buiten zinnen van verdriet. Ze regelt de begrafenis, en daar duikt – wat een toeval – Blaire Barrington op, de jeugdvriendin van Kate.

Hoezo toeval? De geoefende thrillervorser ruikt hier al lont, en erger nog, vermoedt met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat het opduiken van Blaire niet zonder reden is. Ook al gaan Kate en Blaire vanaf dit moment weer prima met elkaar om zoals ze dat vroeger deden en zijn het weer de oude jeugdvriendinnen van weleer, wij critici zijn wantrouwend geworden.

Als de briefjes van de moordenaar komen, briefjes waarin Kate en haar dochter bedreigd worden, en Kate zelf, steeds instabieler wordend, de zaak gaat onderzoeken, dan weten wij hoe laat het is. Te laat. Onze voorspellende gedachten komen uit: spoileralert: Blaire heeft inderdaad iets te maken met dit alles.

Een tip: laat u door dit pietepeuterige commentaar niet afschrikken. Het verhaal is goed leesbaar, genoeg om een aantal uren weg te dromen. Stop het boek in uw koffer. Heel dik is het niet, zwaar evenmin. Dit is een prima zomerthriller voor op de badhanddoek aan het Kroatische strand.

Meer recensies van Nico