Toveren voor je leven

Nico 01 oktober 2023
Jawel: de kinderboekenweek is sinds 4 oktober 2023 weer losgebarsten. Zoals elk jaar komt die met dit gratis boek: Ravi en de laatste magie, en een prentenboek: Mijn huis is jouw huis. Let op: het boek is gratis (bij aankoop van € 13,50 aan kinderboeken), maar het prentenboek kost € 8,25. De kinderboekenweek is dit jaar van van 4 t/m 16 oktober.

Goed nieuws: dit boek is geschreven door Sanne Rooseboom (van het fantastische boek Mot en de Metaalvissers). De erg levendige tekeningen zijn van Sophie Pluim.

Het verhaal: Ravi, haar broertje Timo en hun moeder strompelen door de stad. Ravi duwt de zware rolstoel van haar moeder en Timo, haar broertje, sleept de koffer achter zich aan. Ze gaan naar een ander huis. Hun eigen huis is bijna ontploft, er is instortingsgevaar en ze moeten naar een ander huis. Als ze daar aankomen, doet een oude vrouw de deur op een kier en bijt ze toe dat ze moeten ophoepelen.

Prachtig begin. Er zit spanning in: een ontploffing, ze zijn dakloos en moeten naar een ander huis, waar ze weggestuurd worden. Wat nu?

Met die vraag heeft de schrijver geen moeite. Vlotjes weten de kinderen en mama zich het huis in te praten, zodat ze toch een dak boven hun hoofd hebben. Maar eh … de bewoners zijn wel echt vreemd. Ze zijn terechtgekomen bij twee gepensioneerde tovenaars. De goede tovenaars. En ja, er zijn ook slechte tovenaars. Jep, dat wordt een shootout tussen tovenaars. En raad eens wie daartussen zitten? Juist.

Het verhaal rolt zich daarna een beetje voorspelbaar af, maar de schrijver houdt het leuk en de lezer bij de les. Het leest als een sneltrein en er komen gekke details langs, of vreemde (tovenaars)gewoonten, die ervoor zorgen dat het lezen niet saai wordt.

Hoe loopt dat af? Goeie vraag. Zorg dat je het boekje te pakken krijgt en stort je in het mooie verhaal. Ik weet zeker dat het je bevalt.

Meer recensies van Nico