Ijzersterk YA verhaal

Nienke Pool 06 september 2019 Auteur
Vader (Neal) en zoon (Jarrod) Shusterman schreven samen een kort verhaal voor een verhalenbundel en dat smaakte meteen naar meer. Neal was al een bekende YA auteur en gaf zijn enthousiasme door aan zijn zoon. Jarrod verzon het raamwerk voor Dor. Hij keek om zich heen en maakte een verhaal over de wereld die hij zag. De familie Shusterman leeft in Californië waar ze vaak te maken hebben met de gevolgen van droogte. Water, en het gebrek eraan, bepaalt voor een groot gedeelte hun leven. Met dit gegeven ging het tweetal aan de slag. Jarrod kwam tenslotte met het idee over een wereld waarin de watertoevoer op een dag gewoon stopt. Uit de kraan komt geen water meer en de voorraad van de winkels is binnen een mum van tijd uitverkocht. Wat gebeurt er daarna? Samen dachten ze na over de gevolgen. Hoe zouden mensen reageren en wat zou er gebeuren met het landschap en de maatschappij? Al pratend ontstond het idee van het spannende YA boek Dor.
Alyssa woont in een rustige wijk waar weinig gebeurt. Ze is gewend geraakt aan de schaarste van water en de nieuwe regels die dit met zich meebrengt. En dan opeens houdt de kraan er helemaal mee op. Er komt geen druppel meer uit. In de winkel is de voorraad al snel op. Meteen merk je dat dit probleem bij veel mensen niet hun beste kant naar boven brengt. Alyssa weigert om hieraan mee te doen, met als gevolg dat ze zonder water maar slechts met bergen ijs thuiskomt. Bij Kelton, de buurjongen van Alyssa, is alles anders. Zijn vader heeft altijd al gedacht dat er een watercrisis zou komen en hun hele huishouden is hierop voorbereid. Het gezin heeft zelfs een huisje in de bergen aangelegd met voorraden. Bij Kelton thuis zullen ze zeker niet omkomen van de dorst.
Kelton is al jaren verliefd op Alyssa en als zij op zoek gaat naar haar broertje gaat hij met haar mee. Garrett is ervandoor gegaan als door zijn toedoen de hele watervoorraad van hun gezin bedorven is. Als Alyssa en Kelten het broertje eindelijk hebben gevonden, blijken de ouders verdwenen. Ze gaan op zoek en vanaf dat moment verandert het avontuur in een prachtige roadmovie. Alyssa, haar broertje Garret en Kelton ontmoeten tijdens hun zoektocht de bandeloze en mysterieuze Jacqui die hen het leven redt van water-zombies. Water-zombies zijn de mensen die zolang zonder water hebben geleefd dat ze als half-doden ronddwalen door de straten. Hun morele kompas is volledig opgedroogd en ze zijn meer dan gevaarlijk.
Uiteindelijk ontmoet het gezelschap nog de egoïstische Henry die veel geld aan de droogte verdient. Henry sluit zich bij hen aan. Het gezelschap zoekt naar een veilige plek waar de droogte nog niet heeft toegeslagen. Onderweg verandert het landschap. Bosbranden woeden overal. Maar niets is zo erg veranderd als de bevolking. Mensen doen van alles om niet te verdorsten. De meeste mensen proberen de "Tap-Toe" (zoals de ramp in de media wordt genoemd) te overleven en zorgen hierbij voor zichzelf en hun geliefden. Anderen worden corrupt zoals Henry en anderen worden helden.
De geleidelijke verandering is echt heel sterk beschreven. Pagina naar pagina word je meer en meer in de wereld van DOR getrokken. Het mooie aan dit soort boeken is dat het je aan het denken zet: wat zou ik doen in een plotselinge situatie van een nationale ramp? Zou ik helpen? Zou ik voor mezelf en mijn kinderen zorgen ten koste van anderen? Zou ik wegtrekken of juist blijven?
De interactie tussen de vijf reisgenoten is meer dan interessant. Ze veranderen, passen zich keer op keer aan en vechten door. Maar wat als de strijd niet te winnen is? Wat als het vuur je letterlijk aan de schenen staat?

Kortom, dit is een meer dan geslaagde YA. Het wordt in verschillende Amerikaanse media een YA Thriller genoemd. Dat is het niet echt. Misschien in de ruimste zin van het woord: het is erg spannend. Dor speelt zich af in een Amerika zoals we het kennen maar dan heel anders. Dus alleen het aspect van droogte is fantasy terwijl de rest heel echt is. Dat maakt het boek zeer geloofwaardig. Door de mooie verhoudingen tussen de reisgenoten is het een ijzersterke YA geworden. Voor volwassenen is het ook zeker een aanrader.
Kinderboeken is zeer onder de indruk omdat het boek echt aanzet tot nadenken over de natuur. De natuurlijke bronnen zijn niet oneindig. "We moeten zuinig zijn op onze planeet", is dan ook het motto van vader en zoon Shusterman. We hangen het boek met 5 gouden sterren aan onze KinderBoekenWallOFFame.

Meer recensies van Nienke Pool