Ook papa’s hebben het zwaar

Nienke Pool 23 juli 2019 Auteur
Willem Bisseling werd (wederom) papa en schreef hierover een boek. Voor wie hem niet kent: hij is mede-eigenaar van het meest gerenommeerde literair agentschap van ons kikkerland nl Sebes en Bisseling. Samen schreven ze het boek: "Weer een bestseller" en dat gaat er over hoe je een boek moet schrijven en daarna indienen bij een uitgever. Plus er staan tips in over het schrijversproces en wat je na de geboorte van je boek kunt doen om het te promoten.
Nu heeft Bisseling een boek geschreven over een heel andere geboorte: de enige echte, over het krijgen van een kind.
Bisseling ontpopt zich als een zeer verdienstelijke en heldere verteller. Stap voor stap leidt hij je door de hele negen maanden plus wat daarna komt. En het interessante van dit boekje is: het is (zoals de titel al doet vermoeden) gericht op de vader.
Ook zijn wereld verandert en ook hij staat op het punt om ouder te worden. De meeste boeken zijn mn gericht op de vrouw, dit boek is er voor de vader-in-wording.
Mijn eerste reactie was: is dat nodig? Is daar vraag naar? en mijn tweede reactie was: ik hoop dat het een heerlijke autobiografische roman is waarbij ik een gezellig inkijkje krijg in zijn privéleven.
Laat ik bij mijn laatste gedachte beginnen: Zo'n boek is het niet. Het is geen gezellig gekwebbel over alle ellende en vreugde waar deze man zich doorheen heeft moeten slepen. Als je hoopt op een soort roman vol herkenbare anekdotes, dan kom je bedrogen uit. Het boek is nl niet voor mij geschreven (een ervaren moeder van middelbare leeftijd), het is voor de (jonge) mannen in deze wereld die op het punt staan om vader te worden.
En dan kom ik meteen terug bij mijn eerste reactie: is dit boek nodig? En dan krijg je een volmondig JA te horen. In dit boek staan alle tips en broodnodige informatie heel overzichtelijk op een rijtje maar dan vanuit het mannelijk oogpunt.
Het is zowel "zakelijk" als grappig en dat is voor mannen een succes-combinatie. Denk aan de grappen die oud-voedbaler vd Gijp over je uitstrooit: Je krijgt buikpijn van het lachen en als het programma voorbij is weet je alles over de stand van zaken vd voetbalwereld. Het wordt als een smaakvolle sandwich naar binnengegoten. Zo werkt dit boekje ook. Je lacht hardop, leest vlot door en onthoudt het allemaal door de heldere stijl.
Over hormonen zegt Bisseling bv: Zwangerschapshormonen zijn als het paard van Troje in een goed huwelijk. Zijn advies is om een keer diep adem te halen en accepteren dat de vrouw van je dromen negen maanden lang hier last van kan hebben. En over seks na de bevalling zegt hij dat ook mannen vaak een lager libido hebben.(wist ik niet maar de vader van mijn kinderen is een Italiaan...) Hij vervolgt dat voor vrouwen seks in de eerste maand(en) na de geboorte niet vanzelfsprekend is dus zijn advies: ga even op je handen zitten... of doe er iets anders mee...
Is dit boek niet voor vrouwen? Ja natuurlijk wel. Het is echt een goed en vooral hedendaags naslagwerk. Na drie kinderen leerde ik er toch nog best veel van. Ten eerste hoe het er nu aan toe gaat. Alles verandert ook het krijgen van kinderen. En verder had ik over veel dingen gewoon nooit nagedacht. Ik kreeg een kind en hoe mijn man dat heeft ervaren, daar stond ik destijds niet bij stil. Het was tenslotte mijn lichaam dat moest herstellen en naderhand terug in vorm moest komen, niet dat van mijn man. Een echte eye-opener was het stukje over de placenta. Nooit bij stilgestaan dat er zoveel keuzes zijn...
Kortom: dit is echt een boek voor moderne vaders in wording. Alle info staat erin en heel veel tips en weetjes. Zeer onderhoudend geschreven.
Ps gefeliciteerd met je verjaardag Willem!

Meer recensies van Nienke Pool