Het echte leven op kantoor

Oblomow 13 februari 2021
Op het eerste gezicht een licht, komisch boekje om tussendoor te lezen, maar waar ik meer en meer diepgang in begon te ontdekken. We bekijken het kantoorleven door de ogen van Manu, die ons meeneemt in al zijn overpeinzingen. Manu is zich overdreven bewust van zichzelf en doet ontzettend zijn best om normaal te doen. Al gauw kreeg ik sympathie voor deze sullige, neurotische en meelijwekkende figuur. Het deed me denken aan de boeken van Wessel te Gussinklo, maar dan lichter en compacter geschreven. Diepvents (goede naam trouwens) weet een sfeer neer te zetten waarin de hoofdpersoon steeds lichtelijk wordt bespot, maar zodanig dat je je blijft afvragen hoe ze nu werkelijk over hem denken. Tragikomisch, verrassend origineel. Ik hoop meer van hem te lezen.

Meer recensies van Oblomow