Roman of naslagwerk?

Oblomow 28 mei 2021
Dubbele gevoelens na het lezen van dit boek. Heijmans heeft naast een (mager) verhaal, dit boek volgepropt met historische feiten en anekdotes over bergbeklimmen. Deze literatuurstudie is soms verrijkend en geeft een vollediger beeld van wat bergbeklimmen is, maar het staat 'naast' het verhaal en niet er in. Hierdoor vond ik het nogal stroperig om te lezen. Ik wilde door met het verhaal over Walter en Lenny.
De hoofdpersoon is een man van weinig woorden, waardoor ik het moeilijk vond om hoogte van hem te krijgen.
Een nogal anonieme figuur aan wie de hele geschiedenis van het bergklimmen wordt opgehangen.
Wat ik wel mooi vond was de dynamiek tussen Walter en Lenny en de toenemende commercialisering van de klimwereld. Ook het idee van zingeving komt vaak aan de orde. Waarom zou je een berg beklimmen van 8000 meter hoog, voor wie?

Meer recensies van Oblomow