Twee katten in de bibliotheek. Redding of drama?

paula 22 juli 2022
Het boek is in de bibliotheek te vinden bij de informatieve boeken terwijl het boek meer fictie is. En je kan het geloven of niet.
Ik had nooit gehoord van twee katten die in een bibliotheek wonen en waarvan de klanten gecharmeerd van werden en dus een belangrijke publiekstrekker werd. Dierenmishandeling, gebruiksvoorwerp of is er ook sprake van dierenliefde?
Door het hele boek heen staan ervaringstips, een profiel waaraan een bibliotheek aan moet voldoen en ander voorbeelden over verhalen van katten die al in een bibliotheek in Amerika wonen. Het is dus geen vreemd onderwerp.
Maar ondanks deze kritische nood is vooral de initiatiefneemster en bibliothecaresse Jan Louch erg gecharmeerd van de twee katten. Ze werkt al 15 jaar na haar pensionering in de bibliotheek. De twee katten noemt ze Baker en Taylor. Het zijn twee Schotse vouwoorkatten om in eerste instantie de muizen te bestrijden.
Maar al gauw ziet ze de commerciële voordelen van het in dienst nemen van deze katten Ze maakt foto's en een promotieposter van Baer en Taylor die daardoor wereldberoemd worden.
Het stadje Carson Valley bloeit weer op.
Alleen het sentimentele, zoals de liefde die ze ontpopt voor deze katten en het rouwproces wat ze doormaakt maakt haar sympathiek en haar liefde voor deze katten duidelijk.

Een verhaal met in eerste indruk van een origineel thema, maar vervalt door de commerciële activiteiten in een cliché verhaal maar krijgt een omslag door de sentimentele facetten. Een verhaal om over na te denken.
Het boek is geschreven door Jan Louch en Lisa Rogak en in 2016 door The House of Books in Amsterdam uitgegeven. Het is vertaald uit het Engels. uitgegeven

Meer recensies van paula