De meeste mensen

paula 22 juli 2022

'De meeste mensen deugen', is de titel van het boek en is geschreven door Rutger Bregman en uitgegeven door uitgeverij De correspondent in 2019.
De inhoud van het boek veronderstelt wat anders dan de titel suggereert.
Of de meeste mensen deugen is een meer een naslagwerk verdeeld in vijf delen over onderzoeken waarom mensen reageren zoals ze reageren.
Waarom doet niemand iets als ze getuige zijn van mishandeling?
De conclusie van het onderzoek is vaak vergezocht en een persoonlijke mening van de auteur. Er worden weinig wetenschappelijk en feiten en bronnen genoemd. Geen enkele. Wel zijn persoonlijke mening en het lijkt erop dat het ook meer bedoeld is om lezers te trekken. Het boek is heel persoonlijk.
Rutger Bregman onderzoekt onderwerpen en zoekt naar experimenten en eindigt met al bekende conclusies die door de auteur heel ver gezocht worden en die baanbrekend zouden moeten zijn. Je denkt iemand te kennen maar het tegendeel is waar. Zo noemt hij het ontstaan van de Paaseilanden met paasbeelden een methode door de plaatselijke bevolking om op zoek te gaan naar nieuwe landbouwtechnieken. In deel drie omschrijft hij waarom het niet zo goed idee is om hele volksstammen in de gevangenis op te sluiten . In deel vier van het boek of en hoe een mens zoekt naar vergeving of zingeving na een leven in Auswitch.

Het lijken baanbrekende en experimenten met eindconclusies, maar ze zijn niet meer dan al wat we weten.

aan de andere kant wordt je wel in wel weerbewust van veel onderwerpen en kom je toch weer met beide benen op de grond te staan. He tis vaak dat we niet op de hoogte zijn van de manipulaties achter de schermen bij veel zaken die nationaal en internationaal gebeuren. Het is goed om over deze onderwerpen na te denken, ook al heeft de auteur er een hele andere motivatie en doelen dan de lezer over deze zaken met eigen persoonlijke doelen om zijn mening te ventileren.

Meer recensies van paula