De meeste mensen deugen

De meeste mensen deugen

Rank 403 Gelezen 2382 Aan het lezen 447 Wil ik lezen 2242 Favoriet 221 Recensies 65
Non-fictie Artikelen 8 Lijsten 23 Spots 10 Hebban 1000 182   Topics 0

Dit is een boek over een radicaal idee. Het is een idee waar machthebbers al eeuwen bang voor zijn. Waar religies en ideologieën zich tegen hebben gekeerd. Waar nieuwsmedia zelden verslag van doen en de geschiedenis één lange ontkenning van lijkt. Tegelijkertijd is het een idee dat onderbouwing vindt in nagenoeg ieder vakgebied van de wetenschap. Dat door de evolutie wordt gestaafd en door het alledaagse leven bevestigd. Een idee dat zozeer aansluit bij de menselijke natuur, dat het vaak niet eens meer opvalt. Hadden we de moed om het serieus te nemen, dan zou blijken: dit beschimpte idee kan een revolutie ontketenen. De samenleving op zijn kop zetten. Als het werkelijk tot je doordringt, is het zelfs een levensveranderend medicijn, waardoor je nooit meer op dezelfde manier naar de wereld kijkt.

Literaire non-fictie algemeen
De Correspondent BV
03 september 2019
03 september 2019

Greet Braem Hebban Recensent

Interessant, verrassend en meeslepend

door: Greet Braem 16 likes

Je moet het maar durven; beroemde namen en gevestigde theorieën compleet onderuithalen. Rutger Bregman doet het, en hoe. Wat een gedegen research ging er aan dit boek vooraf! Eén vraag staat centraal in De meeste mensen deugen: Is de mens van nature goed of slecht? Met die vraag in het hoofd neemt...

Reacties op: De meeste mensen deugen