Psychologische spanning ten top

PeggyW 27 oktober 2019
Een topper van een van mijn favoriete Nederlandstalige auteurs. Op zeer korte tijd heeft deze auteur naam en faam gemaakt met haar onderhuids spannende, psychologische thrillers. Haar laatste werk, Kwijt, sleurt je vanaf de eerste letter mee in het relaas van een man die op jonge leeftijd vader is geworden en een succesvolle zaak heeft opgebouwd in Londen. Precies twee jaar van zijn leven geraakt hij kwijt door geheugenverlies veroorzaakt door trauma. Het laatste wat hij zich herinnert is de avond voor zijn jaarlijkse vakantie zou beginnen in Londen, maar hij ontwaakt in zijn ouderlijk huis zonder alle herinneringen aan de periode die daarop volgde.
Omdat je evenveel in het duister wordt gehouden als deze man (Jim), weet je dus ook evenveel als hij. Hij is verbijsterd om zijn zoon te zien - twee jaar ouder - die van een brave zestienjarige naar een koude bijna-achttienjarige is geƫvolueerd. En zo volgen er nog een hele hoop verrassingen die je telkens weer om de oren slaan. Het laatste deel van dit boek is een opeenstapeling van plottwisten en shocks die je verbijsterd achterlaten. Een thriller op zijn best. Spannend, aangrijpend en vooral zo goed opgezet dat je gewoon het boek meteen opnieuw wil lezen. Het heeft dagen in mijn hoofd rondgespookt, op een goeie manier. Ik kijk alvast uit naar het volgende werk van deze auteur.

Meer recensies van PeggyW