Boeiend, maar toch...

Pioen 26 juni 2020
Recensie Het CARPA complot
Auteur: Heleen van den Hoven.
Dit debuut van Heleen van den Hoven is spannend. Het begint als een spel. Een aantal digitale vragen, die de speler uitnodigen naar plaatsen te reizen waar iets te ontdekken valt. Zij maken dan van de gevonden voorwerpen foto’s.
Wat zij niet weten is dat zij tegelijkertijd geobserveerd en gefotografeerd worden.
De spelers denken mee te doen aan een raadsel, waarbij de slimste mogelijk een baan aangeboden zal krijgen. Het zijn vooral jonge computernerds, die zich tot dit spel aangetrokken voelen.
Quint, een al iets oudere jongere wordt ook in het spel betrokken. Op het moment dat hij zijn interesse verliest, ontdekt hij dat er met het spel iets niet pluis is. Hij wil het laten rusten, maar die gelegenheid wordt hem niet meer geboden. Er ontwikkelt zich een spel wat zich meer en meer verhard en waaruit geen ontsnappen mogelijk lijkt. Het ontaard in criminele activiteiten.
Tussendoor speelt het verhaal van Anja. Zij raakt ook fors betrokken in het verhaal.
Het boek is goed geschreven en boeit. Het verhaal zou zomaar werkelijkheid kunnen zijn, in ons dichtbevolkte land met z’n vele sluizen. Het is beangstigend te ontdekken hoe kwetsbaar Nederland is en hoe gevaarlijk het is als de beveiliging in handen van onderaannemers terecht komt.
Toch moest ik steeds weer moeite doen om het boek op te pakken en verder te lezen. Ik kan niet precies de vinger leggen op wat mij stoorde in het verhaal. De vele personages misschien?
Van dit boek had ik liever niet het e-book gelezen maar het echte...dan kun je lekker bladeren....
Uiteindelijk heb ik het boek uitgelezen en beoordeel ik het wel met 3 sterren.

Pioen juni 2020

Meer recensies van Pioen