De consequenties van hoger mikken

Pioen 01 februari 2024
Dat had ook de titel van dit boek kunnen zijn.

Dit boek vertelt het levensverhaal van Milio van de Kamp, vanaf geboorte tot een stukje in zijn 20-er jaren.
Nu is hij universitair docent sociologie, en hij doet het goed. Dit blijkt o.a. uit het feit dat hij verkozen werd tot docent van het jaar 2022.

Een succesverhaal, jazeker, Milio mag trots zijn op zichzelf en hoe hij zijn leven aan het vormgeven is. Mag zijn vriendin trots op hem zijn? Dat ook. Zij en haar moeder en vader hebben Milio toen hij op zijn kwetsbaarst was omarmt en geholpen, zonder veel te vragen. Gouden mensen!
Mogen zijn ouders en broertje trots op hem zijn? Zeer zeker. Bijna nooit waren ze in staat om hem op de goede manier te begeleiden. Hun kind, maar zelf met zoveel sores en ellende. Zij mogen delen in zijn succes.
En Milio zelf, nog altijd kwetsbaar en tegen een depressie aan, mag beretrots zijn op zijn geleverde gevecht. Want ga er maar aanstaan. Geboren worden en opgroeien in een gezin en omgeving die rauw en koud zijn. Armoede is geen 'geld' probleem. Het is iets dat in genen gaat zitten. In dit boek analyseert Milio op een intelligente manier wat er mis is in de samenleving en het schoolsysteem. Ik heb hiervan geleerd: ieder ziet slechts met eigen ogen en Milio beziet de wereld met de zijne. Hierdoor kan hij nu heel veel betekenen voor 1e generatie- studenten. Jongeren die binnen een familie de eersten zijn die door mogen leren. Hoe houdt je je staande en wat is ervoor nodig om de studie af te kunnen maken. Deze jongeren hebben vaak veel meer zorgen dan ieder ander kan beseffen.
Ze leven op de rand van meerdere sociale omgevingen en kunnen verscheurd worden. Hier horen zij niet bij, maar daar ook niet.
En Milio gaat na dit boek door.....
Hij ging op Brainwash Festival in gesprek met Fien Veldman en Marjolein Moorman in het programma Not Really Making It. Te vinden op zijn website.
Succes heb je aan jezelf te danken. Wie hard werkt zal veel verdienen. Wie zijn best doet op school kan alles worden. Hoe komt het dat we anno 2023 nog steeds geloven in deze maakbaarheid? En wat doet deze maakbaarheidsmythe met hoe we samenleven? Wethouder Marjolein Moorman, schrijver Fien Veldman en wetenschapper Milio van de Kamp spreken over kansen, klassen en not really making it.

Mooi Milio, ik blijf je volgen. Marjolein Moorman heeft het netwerk en ik hoop dat jij nog eens in de 2e kamer terecht komt. Want deze conclusie moet ik trekken: In de 2e kamer heb ik nog niemand gevonden zie uit zo'n situatie als jij komt. Het wordt tijd dat daarin ook verandering komt.
Pioen feb.2024

Meer recensies van Pioen