Twijfels over hulp vragen? lees dit!

Pioen 29 februari 2024
Raz van Houtz is een nog zeer jonge psycholoog. Eigenlijk vers uit het 'ei'.
Hij heeft nu zo'n 2-3 jaar werkervaring en kan heel goed vertellen wat hem allemaal opgevallen is in die eerste periode van zijn werkloopbaan.
Het begint al bij zijn studie, dan heeft hij visioenen over hoe een behandeling zal gaan.
En zoals zo vaak in het leven, er is niet echt één startmoment aan te wijzen, opeens was hij aan het werk en gaandeweg werd hij een psycholoog. Een jonkie nog, weliswaar, maar wel één die serieus is en veel van de omgang met mensen houdt.
Gaandeweg leert hij verbinding maken met de mensen die bij hem aan kloppen én de gewenste afstand houden om dit werk goed te kunnen doen. Hij schoont bijvoorbeeld zijn social media op, maar besluit ook niet te googelen op zijn cliënten/patiënten, om de communicatie zo zuiver mogelijk te houden.

Het boek neemt je mee door alle facetten van het proces. Eerst is een vaag idee dat je misschien hulp nodig hebt. Je kijkt of dit te vinden is in je netwerk. Lukt dit niet, of is het onvoldoende dan legt Raz uit welke mogelijkheden je hebt om te zoeken naar iemand die je verder kan helpen.
Raz schrijft zo te zien gemakkelijk en neemt alle facetten onder de loep. Van intake tot afscheid.
Mocht je twijfelen of deze vorm van hulp iets voor jou zou kunnen zijn, dan adviseer ik je dit boek eens te lezen.
Het is nergens hoogdravend, maar Raz weet wel waar hij over spreekt. Ook zijn eigen onzekerheden en twijfels over zijn kennis, jeugdigheid en gender komen aan de orde. Een leuk boek, waar ik best nog wat uit geleerd heb.
Pioen februari 2024

Meer recensies van Pioen