Laat je overvallen

Prozaly 12 november 2023
Mesen die mij kennen, die weten dat ik eigenlijk geen horror lees. Het is nu eenmaal zo dat ik er niet goed tegen kan, dat ik er slecht van slaap en dat het vaak voelt als een invasie in mijn wezen. Maar op elke regel bestaat een uitzondering en het werk van Resseler is dat altijd al geweest. Jouw vlees en bloed is daar geen uitzondering op, integendeel zelfs!

Resseler slaagt erin haar lezer mee te nemen in het hoofd van Ulrike die door haar mentale instabiliteit steeds meer degradeert tot een hersenschim. Het vat je bij de kraag en dwingt je te denken over de vragen die achter elke pagina verborgen zijn. Wat is echt? Wat is niet echt? Weten we dat zelf eigenlijk wel beter dan Ulrike?

Het existentialisme spat ervan af en doet je rondkijken en vragen stellen. Het boek is elegant in al zijn details en lijflijk in zijn proza en het is zo verdomd intentioneel. Alles is zo ongelofelijk scherp uitgedacht en dit is zo'n boek waarbij je dat pas achteraf door hebt, zo moeiteloos voelt het aan. Het neemt de regie over je gedachten en beheerst je emoties als je jezelf loslaat.

Resseler speelt met conventies een verhaal zou moeten zijn en daarom alleen al zou ik het iedereen aanraden. Verwacht niks. Dat is de beste manier om hierin te duiken. Laat je overweldigen door de onmacht en de wezenloosheid, door de lust en de vragen, door de horror. Maar doe het. Pak het vast en je zal er geen spijt van krijgen.

Meer recensies van Prozaly