Hartverwarmend boek

Rani 14 augustus 2019
Op een zonnige namiddag ben ik aan het lezen geslagen in Schone Schijn en de eerstvolgende uren heb ik het boek maar niet kunnen neerleggen. Contemporary is eerlijk gezegd niet mijn favoriete genre, maar Schone Schijn hield mij zodanig in de ban dat ik het boek op twee dagen uit had. Nodeloos om te zeggen dat ik echt heb genoten van Schone Schijn!

Sydney is een meisje dat opgroeit in een rijke buurt samen met haar oudere broer Peyton en haar ouders. Haar broer geraakt echter op het slechte pad en op een nacht ontspoort het helemaal wanneer hij dronken achter het stuur kruipt en een jongen aanrijdt. Desondanks schaart heel de familie zich achter Peyton en steunt hem onvoorwaardelijk. Toch wordt hij naar de gevangenis gestuurd. Zelfs met haar broer achter de tralies, staat alles in het teken van Peyton. Er wordt nauwelijks aandacht geschonken aan Sydney die zich alsmaar ongelukkiger gaat voelen. Dan leert ze Layla en haar familie kennen, waar ze zich meteen thuis voelt.

Het verhaal wordt heel realistisch weergegeven en dat is echt de reden waarom ik dit boek zo goed vond. Iedereen komt zo geloofwaardig over waardoor je zonder problemen in het verhaal komt. De personages zijn allemaal goed uitgewerkt waardoor ze levensecht overkomen. Doorheen het verhaal zien we Sydney worstelen met het feit dat haar ouders alles overhebben voor Peyton, terwijl zij daar de dupe van wordt. Het was echt hartbrekend om te zien dat er nooit naar Sydney wordt omgekeken, terwijl ze echt haar best doet om het iedereen gemakkelijk te maken. Ze schreeuwt ook niet om aandacht van haar ouders, ze leidt gewoon haar leventje in de hoop dat haar ouders naar haar omkijken.

De ouders van Sydney waren een grote bron van frustratie: de moeder is het voorbeeld van een overbezorgde moeder die zich met alle aspecten van het leven van Peyton wil bemoeien, terwijl de vader zich dan weer afwezig houdt. Daarnaast is er ook Ames, een goede vriend van Peyton en ook kind aan huis. Alleen… Sydney vertrouwt hem niet en ook als lezer krijg je rillingen van hem.

Layla, haar broer Mac en de rest van de familie laten Sydney helemaal openbloeien. Ze voelt zich heel welkom bij hen en in het bijzonder bij Mac. Hun relatie was echt schattig, je ziet ze doorheen het verhaal naar elkaar toegroeien.

De uitwerking van het verhaal en de realistische personages bovenop een interessante verhaallijn zorgen ervoor dat je dit boek in een ruk uitleest en dat je hart er instant warm van wordt. Je ziet weliswaar de richting waar de schrijfster naar uit gaat, maar de manier waarop ze het doet, zorgt ervoor dat je je niet gaat vervelen. Het tempo van het verhaal zit helemaal goed, het leest vlot weg, maar er zijn echter geen al te grote verrassingen waardoor je omver wordt geblazen. Schone Schijn is echt een aanrader voor alle contemporary liefhebbers!

Meer recensies van Rani