Een aan te raden file-boek!

rbbrleest 03 oktober 2019
Wie heeft er wel eens gehoord van ‘Tedje Kadetje’ en ‘De Berenwacht’?

Kleintje Beer uit dit oblong prentenboek gaat logeren bij opa en oma Beer.
Opa en oma wonen niet dichtbij en het gezin Beer gaat extra vroeg op weg.
Ze willen niet in een file terechtkomen. Helaas was papa Beer vergeten te tanken en
is het bij het tankstation erg druk. Kleintje Beer wordt al ongeduldig tussen al die wielen
en papa Beer krijgt steeds meer haast. En net als ze dan eindelijk de stad uitrijden is het: Stop!
File, een obstakel of een ander voertuig op wielen die het doorrijden verspert?

Een herkenbaar verhaal met humor voor veel kinderen èn volwassenen. Je wil vroeg weg, een lange rit voor de boeg en altijd is er iets vergeten. Of je hebt oponthoud op onverwachte plekken of moet er eentje plassen als je onmogelijk kunt stoppen. En dan natuurlijk de standaardvraag: Zijn we er al?

Het op rijm geschreven verhaal leest prettig voor. Een peuter of kleuter zal de tekst snel uit het hoofd kennen. Waarom?, omdat dit boek vaak voorgelezen zal moeten worden om keer op keer de vele, kleurige illustraties te kunnen bekijken.
De illustraties zijn ook in deze Van Straaten weer geweldig. ‘Hoe langer je kijkt, hoe meer je ziet’, is op dit boek zeker van toepassing. Zoveel details en expressie in allerlei onderdelen op één pagina. Een extra leuk tintje voor de voorlezer zijn de opschriften op de vele voertuigen die je door het gehele verhaal tegenkomt.

Dit boek is vanzelfsprekend een aanrader bij het thema ‘vervoer’ en ‘reizen’, maar ook inzetbaar bij bijv. een telopdracht, het tijdsbesef, het bespreken van beroepen of om duidelijk te maken wat hulpdiensten zijn.

En als alle file-ellende bijna voorbij is: ‘klinkt er een harde knal! Papa zucht: O jee, we zijn gestrand. Zo te zien hebben we een lekke band…’ En wie wordt er dan gebeld? Kleintje Beer komt onderweg veel situaties tegen. Zoveel dat hij ’s nachts nog wielen telt.
Een kind zal Kleintje Beer op zijn reis vol met wielen volgen en enorm genieten van alle fantasie en vele soorten voertuigen in dit echt leuke prentenboek voor kinderen. Maar hebben alle voertuigen wielen? Veel kijk- en telplezier!

Meer recensies van rbbrleest