Creodroom is nu en ook weer niet

rbbrleest 11 januari 2020
In de serie over Rémi en het Creodroom zet Lara Reims een compleet zelf gecreëerde wereld neer. Een wereld waarin de lezer ook zelf een kijkje wil nemen, de hoeken om wil rennen, met de shuttle naar de andere kant van het terrein vliegen of een les mee zou willen volgen.
‘Black-Out Remi versie 2.0’ is het vervolg op ‘Upgrade’ en onderdeel van een trilogie.

De wereld die Reims heeft gecreëerd is niet echt, maar wel realistisch. Het verhaal wordt neergezet in onze huidige tijd, naast ‘onze’ wereld. De wereld van het Creodroom, een bijzondere school, is echter behoorlijk op de tijd vooruit en er zijn dingen mogelijk die je nu niet kan voorzien. Of in ieder geval: nóg niet.

Rémi is nog maar kort in het Creodroom en moet nog wennen. Samen met Emma, een vriendin, maakt hij veel mee, soms dingen die hij zelf nauwelijks kan behappen. In deel 2 gaat hij op zoek naar zijn vermiste beste vriend. Echte vriendschap? Wat is goed en wat is fout?
Daarnaast is er veel aan de hand met Emma, maar dit alles deelt ze niet met hem. Toch blijkt dat hun vriendschap goed is als ze samen op onderzoek uit gaan in Parijs en in de catacomben onder de Notre Dame terechtkomen. Als hun onderzoek doorloopt wanneer ze terug zijn blijkt dat zij echt vrienden zijn.

In een pakkende, vloeiende schrijfstijl worden de personages als levendige, goed uitgediepte karakters neergezet. Een vergelijking met ‘Alleen op de wereld’ van Hector Malot wordt gemaakt: Rémi voelt zich alleen en geeft zijn holografische huisdier dezelfde naam als het aapje in dat boek: ‘Joli-coeur’.
Een verhaal met spanning en humor passend bij de beoogde doelgroep. Een boeiend verhaal vanaf 12 jaar. Voor de fans is er goed nieuws: in maart 2020 komt deel 3 en slot van deze trilogie uit.

Meer recensies van rbbrleest