Beeldend zonder poespas

rbbrleest 23 september 2019
Een historisch verhaal waarin je als figurant rondloopt. Een tijdsbeeld uit eind 19e/begin 20e eeuw dat direct op je netvlies wordt geprojecteerd.

De hoofdpersoon Engel Smit hoort van het Heilig Bloedwonder tijdens een gedenkmis. Hij woont met vrouw Marrit in Alkmaar en het rooms-katholieke geloof is in die tijd een vanzelfsprekendheid waarnaar wordt geleefd. Engel was ooit getuige van een afranseling en heeft niets ondernomen. Heeft niets verteld en geen vergiffenis gevraagd. Sindsdien achtervolgen hem beelden en zelfverwijten. Noodlottige ingrijpende gebeurtenissen in het persoonlijke leven van Engel laten hem steeds meer zelf nadenken totdat hij het heft zelf in handen neemt.

De tijd waaruit het Bloedwonder stamt, is de bloedige periode van de Hoekse en Kabeljauwse twisten, 15e eeuw. (Niet inbeelden maar lezen.) In dit beschreven deel met Folkert lezen we waardoor het heilig relikwie is ontstaan.

Als je over al die pijnlijke verliezen leest, vraag je je als lezer af hoe Engel zijn leven er in deze tijd had uitgezien. De gezondheidszorg is verbeterd, begeleiding is er meer en daardoor zou de invoelende, hardwerkende timmerman mogelijk een gelukkiger leven hebben gekend. Misschien. Het was een andere tijd. In veel opzichten.

Bloedwonder, je waant je in de omgeving Alkmaar, Hoorn en dan ineens even bij Vlissingen. Tijd om in het langgeleden bezochte Alkmaar de dagelijks gelopen routes van Engel te gaan volgen.
Routes langs plaatsen die in vlot lezende zinnen worden verteld. Gebeurtenissen van toen die je nieuwsgierig maken hoe de auteur Smit gebeurtenissen in het nu zou verhalen. Feiten vermengd met fictie. Veel onderzoek. Geen woord teveel. Deze lezer heeft dit boek graag gelezen.

Meer recensies van rbbrleest