veel in één debuut dat vraagt naar een vervolg

rbbrleest 30 december 2019
In iedere stad is wel een 'Confituurwijk'. Deze is in Gent waar Marie noodgedwongen gaat wonen. Het ouderlijk huis wordt verkocht. Ze komt in een ware volksbuurt terecht.
Regelmatig vermakelijk, soms ook irritant beschreven, te stereotiep. De ene keer veel details, soms niet eens de hoofdzaak benoemd. Marie was enig kind, misschien niet gewend om zaken zelf op te pakken terwijl aan de andere kant ze eigenzinnig is en zij aan haar lot werd overgelaten m.n. na het overlijden van moeder. Ze heeft het niet makkelijk op verschillende fronten.
Het is veel. Veel in de zin van alle onderwerpen moeten allemaal in één boek worden gestopt.
Marie en ik werden niet echt vrienden tijdens dit overigens snel lezende debuut. Soms miste ik wat samenhang tussen de delen, ging op den duur scannend lezen. Met dat ik dat deed en soms keek of ik werkelijk niets had gemist, viel mij op dat de kunst van het weglaten in een volgend boek mogelijk kan worden toegepast en dan zal ik het zeker ook gaan lezen.

Meer recensies van rbbrleest