Fijn verhaal voor veel kinderen!

rbbrleest 12 februari 2020
'Het lijkt erop dat de meeste mensen te onoplettend zijn om de magie die om hen heen gebeurt, te zien.'

Een fijn leesboek voor een grote groep kinderen. De één zal gaan voor het thema vriendschap, de andere voor de bijzondere dieren die kunnen praten of voor het spannende element dat ook in dit vlotlezende verhaal zit.

De klas krijgt een nieuwe juf, ene miss Cornfield, die samen avonturen wil beleven. Die komen er. Ook is op de Wintersteinschool een nieuw meisje, Ida, die direct bij aankomst 'tante Elfriede' wordt genoemd door een groepje meiden dat zich erg cool vindt. De andere leerling is Benjamin (Monsterman), waar we in dit deel uitgebreider kennis mee maken.

De klas krijgt op een dag bezoek van mr. Morrison. Wie is hij? Benni denkt hem te herkennen. Reed hij misschien de bus die hij zag rijden? Die met het opschrift 'De magische dierenwinkel'?
Een klas waarin opdrachten moeten worden gedaan, samengewerkt en spreekbeurten voorbereid. Een klas waarin altijd een haantje-de-voorste zit, een opschepper, een verlegen kind, eentje die meer zelfvertrouwen nodig heeft of iemand die moet leren dat je niet altijd de beste kunt zijn.

'Iedereen heeft vrienden nodig. Je kunt niet alles alleen doen.'

Kortom, een gewone klas met één bijzonder aspect: sommige kinderen krijgen een dier toegewezen. Een dier dat met dat kind kan praten, helpt, er altijd is. We maken kennis met een schildpad uit de Cariben, Rabbat de rode vos, een eekhoorn en een ekster.
O ja en er is ook nog iets met slangen, stinkbommetjes, weetjes, koolrabi en een nachtelijk uitstapje.

Lekker lezen. Spanning, vriendschap, humor en een tikje magie. Genieten van de mooie illustraties van Martijn van der Linden. En veel kinderen zullen daarna deel 2 ook willen lezen.
Want wie krijgt het volgende dier toegewezen? En vooral welk bijzonder dier?

Meer recensies van rbbrleest