dier-informatief kijk- en leesplezier

rbbrleest 15 augustus 2020
Dit boek kwam met een lezer het huis binnengewandeld. Allerlei soorten lezers in huis, die ook vrienden zijn en een gemeenschappelijke leespassie hebben.

In de dierenwereld zijn er ook veel dieren die een gemeenschappelijke activiteit hebben.
De ene jaagt samen, de ander is een vervoermiddel of vlooit een groter dier.

In dit boek valt veel op. De schitterende natuurgetrouwe illustraties als eerste. Echt heel mooi. Niet alleen de 'gekleurde', ook de schetsmatig verspreidde over de bladzijden met een weetje daarbij.
In de tekst wordt vanuit het dier verteld in overzichtelijke blokjes tekst. Tekst die goed te begrijpen is voor ook een jonge lezer en waarin gezien de lengte veel wordt verteld (werkstuk/spreekbeurt).
En dan de vormgeving. Van omslag tot schutblad en papierdikte, aan alles is gedacht. De gekozen ondergrondkleur van de tekst bij een dier heeft een functie. Dit wordt voor het titelblad uitgelegd. Bijv. bij de zeeanemoon is dit donkerroze: "ik bescherm of sla alarm', terwijl het bijpassende dier, de heremietkreeft de groene kleur gekregen heeft: 'ik laat restjes achter'.

Eerder gaven Coco & June (Karen Leten en Barbara Soenen) 'Dier boek' uit met hierin een alfabet van minder bekende dieren.

Ik ga nog wat poetsen of zou ik 'de poetslipvis' uit het poetsstation vragen de badkamer te komen schoonmaken?
Maar deze is zo mooi en leuk dat ik 'diervrienden' eerst even wil aanraden of hoor ik daar buiten een 'honingspeurder'? Zoveel te lezen en te ontdekken!

Meer recensies van rbbrleest