Laat je fantastisch vervoeren!

rbbrleest 08 september 2019
Elke dag verplaatsen mensen zich van A naar B. Mensen gaan op reis voor een vakantie, reizen naar hun werk of school. Over de hele wereld maken ze gebruik van verschillende vervoersmiddelen. Sommige mensen reizen zelfs met een onderzeeër of raket!

Een auto, trein, boot of vliegtuig kennen we allemaal, maar wat weten we over de geschiedenis van deze en andere vervoersmiddelen? Wist je bijvoorbeeld dat in 1817 de voorloper van de fiets werd uitgevonden en dat dit een loopfiets was? Of dat de eerste uitvoering van een brandweerwagen een kar met watertank was die getrokken werd door paarden? En wat is een ballonsatelliet of een Turtle? Of waarom was het Panamakanaal van belang?

Het eerste dat opvalt aan dit boek is de vormgeving. De (hoofdstuk)letters bevatten onderdelen van machines. Ieder vervoersmiddel heeft een andere achtergrondkleur wat overzichtelijk en handig is. De inhoud geeft duidelijk aan welke vervoersmiddelen aan bod komen. Ondanks de vele illustraties is er een mooie balans tussen tekst en afbeeldingen, mede door het prettige lettertype.

Van elk vervoersmiddel dat aan bod komt, zie je eerst de fantasievolle illustraties met jaartallen bij bepaalde gebeurtenissen. Onderaan de pagina staat een tijdlijn met de ontwikkeling van het betreffende vervoersmiddel. Op de daaropvolgende pagina zie je per jaartal meer uitleg over bepaalde ontwikkelingen. Zo blijkt de tank uit de 20e eeuw al enigszins door Leonardo da Vinci te zijn bedacht.

Dit boek is een absolute aanrader voor urenlang kijk- en leesplezier, ook voor de minder fanatieke lezer, maar die wel graag informatieve feitjes leert. De mooie lengte van de tekstblokken is goed voor begrijpend lezen en woordenschat. Er is enorm veel te zien en iedere keer zal de lezer iets anders ontdekken.
Dit boek dat met zorg is samengesteld is zonder meer een interessant informatief boek voor vele leeftijden. Een boek dat je uitnodigt om je te laten vervoeren om de reis van je leven te maken!

Meer recensies van rbbrleest