waardevolle aanzet tot overwinnen faalangst

rbbrleest 01 april 2021
Bram wil óók boompje klimmen, huizenhoog schommelen en knalhard voetballen. Maar. Een grote maar. Hij durft niet. Bram is bang om te vallen, bang dat iets verkeerd afloopt.

Met één oogopslag zie je dat het jongetje op de omslag bang is. Met grote ogen staat hij bedremmeld onderaan een klimrek. De voeten van een ander kind boven zich. Met twee handen houvast zoeken aan zijn tas. Hij is alleen. Deelnemen aan gezamenlijke spellen is ook eng, zelfs als kinderen het vragen. Bram loopt piekerend naar huis, hij wil alle angst eruit schreeuwen. Hij doet het niet. De dierenvrienden in het bos proberen hem te helpen. Hij moet zijn zorgen wegtsjilpen of blaffen. De hond zegt dat het ook voor hen niet leuk is om Bram zo angstig te zien rondlopen.

De tranen van verslagenheid in de ogen. Mama praat hem moed in, angst is een gevoel en iedereen is wel eens bang. Bram is bang dat hij zal falen. Mama zegt dan iets belangrijks: ‘De enige persoon die gelooft dat je zult falen, ben jij.’ Voor Bram begint voorzichtig de zon te schijnen. Hij gaat proberen om niet meer weg te lopen als hij iets niet durft, ‘want falen hoort bij proberen’. En toen? Hij werd gewoon Bram! Hij kan het!

Het boek valt op door de warme sfeervolle kleuren en de aandoenlijke Bram met grote ogen. De herkenbare illustraties dragen ook zelf het verhaal. Dat is fijn, want dan kan een kind naar behoefte alleen het verhaal ‘lezen’. De emotie is erg goed getroffen, bijv. het figuurlijk in een diep gat willen wegkruipen of het moedeloze met hangende schoudertjes op een stoel neerploffen. De platen in het bos hebben een prachtig kleurverloop. Hoe dieper en verder weg, hoe mistiger en donkerder het wordt in kleur maar ook in Bram zijn gedachten. Het is fijn dat kleur van kinderen geen prominente rol speelt in de illustraties, iedereen is er gewoon.

De tekst leest prettig voor, bevat duidelijke woorden m.b.t. het thema, verbreedt woordenschat en heeft alliteratie in de namen. De gekozen opmaak geeft rust in het verhaal. ‘Ik kan het!’ geeft een goede start tot het besef dat angstig zijn niet raar is. Een aanzet tot het overwinnen van onzekerheid en faalangst. Als er maar een paar kinderen zijn die door de dappere Bram voluit van het leven gaan genieten, is Bram uit ‘Ik kan het!’ nog blijer dan dat hijzelf op het eind is. Een waardevol, ontroerend prentenboek door tekst en niet in het minst door de mooie met veel zorg en warmte gemaakte illustraties van Myriam Berenschot. Een positieve toevoeging aan het assortiment. Aanrader voor ieder kind, vanaf kleuterleeftijd.

Meer recensies van rbbrleest