woordjes leren is een zoekfeestje

rbbrleest 29 september 2020
De grote olifant op het omslag knipoogt je lachend toe met twee lezende berenvriendjes op de rug.
Bij het doorbladeren van dit fijn aanvoelende zoek- en kijkboek valt je het enorme illustratieplezier als eerste op. Daarna zie je hoe uitgebreid een gebied in de omgeving van een jonger kind wordt weergegeven.

In ‘Ik zag twee beren woordjes leren’ zijn Kleintje Beer en Buurbeertje vriendjes die samen de buurt verkennen. De leefwereld die voor 3 tot 5-jarigen belangrijk is, bijv. de speeltuin, een park of een kinderboerderij. Deze omgeving zit voor hen vol nieuwe ontdekkingen met de daarbij horende woorden.

In een speelse tekenstijl worden vele voorwerpen uit ‘in de keuken’ of ‘in de tuin’ afgebeeld per twee bladen in één grote illustratie. Zowel links als rechts daarvan zijn de te zoeken voorwerpen vergroot en duidelijk weergegeven met daarbij het woord in letters. Op deze manier zijn er ruim 400 eerste woordjes te zoeken. Eerste woorden die uitdaging bieden, want er zijn volop details opgenomen in de vrolijke spreads. Het zoeken naar een rupsje is moeilijker dan naar een leunstoel en een lach verschijnt bij poep op de stoep of de opblaaskrokodil.

Als je bijv. op de spread van ‘naar de markt’ niet alle producten exact kunt vinden door de losser getekende illustraties, is dat een mooie reden om zelf een keer op onderzoek te gaan naar de markt met het boek in de hand. Woordenschat verbreden gaat verder dan alleen maar het noemen van ‘boot’. Op de pagina’s ‘op het strand’ zijn verschillende soorten boten genoemd en zelfs bij ‘kano’ leer je dat daar een ‘peddel’ bij hoort. Eenzelfde voorbeeld op ‘rond het tankstation’, daar leer je de namen van gereedschap of bij ‘op de kinderboerderij’ wat een ruif is en de namen van de jonge dieren.

Een met aandacht samengesteld boek waarbij de stevige afneembare kartonbladen en de afgeronde hoeken direct opvallen. Door de goed gekozen onderwerpen in de omgeving en het interessegebied van het jongere kind is dit een heel fijn boek om cadeau te geven. Een kijk- en zoekboek waardoor een kind vanzelf verhalen gaat vertellen over bijv. het bezoek aan de dierentuin en zich daarbij misschien afvraagt waarom in zijn of haar boek de dieren wel los lopen.
‘Ik zag twee beren woordjes leren’ is een aan te raden Van Straaten-boekfeestje, de slingers en ballonnen zijn al opgehangen ‘in de kamer’, wie zoekt de woordjes mee?

Meer recensies van rbbrleest