Natuur en lezen, een aanrader voor de jongere lezer!

rbbrleest 23 november 2019
Dit gebruiksvriendelijke informatieve prentenboek valt direct op door kleur en formaat.
Een boek dat volledig recyclebaar is: 100% kringlooppapier en gedrukt met ecologische inkt.
Geen boek met afwasbare plastic bladen, maar een boek met dikke kartonnen bladen dat fijn aanvoelt voor ook de heel jonge lezers.

De inhoud is eveneens tijdloos positief. Op ieder blad staan niet te gedetailleerde afbeeldingen met duidelijk herkenbare vormen. Bij ieder dier, voorwerp of een plant staat een naam met daarboven per twee bladen een korte uitleg over bijv. de plaats in de oceaan. Er leven zeer veel grote en kleine dieren in de oceaan, van pistoolgarnaal tot bultrug. En wie heeft er al eens van tuinpalingen gehoord of een hengelaarvis gezien? Wat leeft er in warm en welke in kouder water? Er is veel te ontdekken aan grote en kleine dieren die de rand van de oceaan of de diepzee als leefgebied hebben.

Dit boek is echter niet alleen een kijkboek, er is ook een zoekaspect in verwerkt waardoor kinderen aandachtiger zullen ‘lezen’. De eerste twee bladen bevatten verschillende vissen die gezocht kunnen worden. Als het boek bijna ‘uit’ is komt de lezer twee bladen met waterdieren tegen die een specialiteit hebben en kan het zoeken opnieuw beginnen.

Er kunnen verschillende begrippen worden geleerd in woorden die bij de leeftijd passen, maar ook wat er waar groeit of leeft en welke omstandigheden daarvoor nodig zijn. Ondanks dat er veel gebeurt op één bladzijde is de opmaak rustig door de gebruikte kleuren en het gekozen lettertype.
Door het zoekaspect en de feitjes aan het eind is het een boek dat op en voor verschillende manieren inzetbaar is.

Voor wie het mooie herkenbare werk van Katrin Wiehle nog niet kent: eerder is ‘Mijn kleine vogelboek’ van haar vertaald in Nederland uitgegeven. Ze heeft voor haar werk meerdere onderscheidingen gekregen. De vormgeving van dit boek geeft de betrokkenheid weer ten aanzien van onze kwetsbare natuur: plastic en de oceaan zijn duidelijk geen goede match.

Een zeer mooi, kwalitatief goed en leerzaam boek dat tevens bijdraagt aan een positieve beginnende leesbeleving. Mijn grote oceaan, een boek voor jaren kijkplezier. Een aanrader vanaf ong. 2/3 jaar.

Meer recensies van rbbrleest