3,5*
Een detectiveverhaal dat zich grotendeels afspeelt in een bibliotheek met in de hoofdrol drie kinderen. Een vreemde gebeurtenis, diefstallen, een verborgen dier en heel veel sleutels. Tel daarbij op dat ze alledrie fan zijn van een jeugdboekenserie en je hebt een spannend vlotlezend verhaal.

Het verhaal begint tijdens de yogales van Julia. Daar ontmoet ze Manus als ze een gekke beweging maakt is er spontaan contact. Julia moet leren meer te ontspannen van haar moeders. Manus is pas in de buurt komen wonen met zijn vader en Maryam is de dochter van de bibliotheekdirecteur. Maryam heeft ook een geheim dat Julia en Manus ontdekken als zij met een bijzondere sleutel een ruimte openen om het mysterie rondom de diefstallen op te lossen. Het wordt steeds geheimzinniger, wie kunnen ze vertrouwen? Ook elkaar? En hoe komen ze uit de afgesloten ruimte waarin ze ook nog vastgebonden zitten?

Naast de hoofdpersonen lezen we over de oudere meneer Moundi een vaste bezoeker, een bewaker, twee klasgenoten en ouders die een bescheiden rol spelen.
Het aantrekkelijke omslag is gemaakt door Wendy Panders en ook de illustraties binnenin. De verschillende sleutels zie je terug bovenaan de hoofdstukken.
De plaatsdelict is zelfs in het echt te bezoeken!

De spanning wordt opgebouwd zoals je in detectiveseries van De vijf tegenkomt. Voor kinderen die van een puzzelverhaal met spanning en humor houden, geen enge monsters of fantasy, wel een lekkere aanrader om in te verdwijnen.
Vanaf ong. 9 jaar.

Reacties op: Spannend detectiveverhaal