dromen van je droombaan

rbbrleest 14 september 2021
Het brandalarm gaat af! Alle luid snurkende brandweerolifanten spinten acuut hun warme bed uit en vliegen de brandweerwagens in. Op weg naar een uitslaande brand zingen ze hun brandweerlied. ‘Je belt ons maar, wij staan voor je klaar.’ De grote klus wordt door hun vaardige slurven geklaard.
En dan komt eindelijk ook Spuit Elf aangereden in zijn trapauto. Eindelijk uitgeslapen en ontwaakt uit zijn droom. De droom waarin hij brandweerolifant wil worden. Maar hij is wéér te laat om mee te helpen. Altijd is hij of iets kwijt, te traag of durft deze jonge olifant iets niet. Hij moet voortaan maar op de kazerne blijven. Een brand wacht niet, dan moet je er zijn. Hij heeft kansen genoeg gehad.
Toch wil hij zijn droom om ooit echt brandweerolifant niet opgeven. De grote olifanten zijn onverbiddelijk tot Spuit Elf onverwacht door een bijzondere klus een droombaan geeft!

Een prentenboek dat niet alleen in de Kinderboekenweek 2021, thema ‘worden wat ik wil’, ingezet kan worden. Een boek waarin (beroeps)keuze maar ook bewijzen dat je iets kan, oplossingen vinden en zelfvertrouwen zijn verwerkt. Een grappig en lief verhaal waarin angst voor brand door de goede afloop geen rol zal spelen. In de verhalende tekst zit humor en emotie verwerkt en leuke versjes op rijm. Doordat de kleurrijke illustraties minder strak zijn, maar zeker niet minder mooi dan in andere boeken van de maker, zal dit boek mede door de gebruikte woorden en de verhaallijn veelal voor de kleuterleeftijd geschikt zijn. Ook hier is het weer hoe langer je kijkt hoe meer details je ziet. Een heel fijne toevoeging aan het oeuvre Van Straaten.

Meer recensies van rbbrleest