Ontroerend mooi, 'alles kan, wat je maar wilt'

rbbrleest 16 september 2020
'Sinds een tijdje praat ik niet meer. Op een dag hield ik er gewoon mee op. Maar dat is vanaf vandaag over, want ik heb een geheim. Straks ga ik op pad met Vivaldi. We gaan op reis.'

De bijna 10- jarige Sydney gaat met zijn hond op weg naar de stad waarnaar hij is vernoemd. Een brief op de bus voor zijn vader en oudere broers, wat muntgeld op zak en vooral de foto van zijn moeder, een andere brief, de schelp en mondharmonica.
De Australische outback. Dagen verwijderd van the Opera House. Op tijd zijn voor een persoon in een televisieprogramma. Op zoek naar een antwoord. De reis maken die zijn moeder hem ooit heeft beloofd voordat ze ziek werd en overleed.
'Later gaan we naar Sydney'.

Onderweg ontmoet hij verschillende figuren met bijzondere verhalen. Verhalen hoe levens kunnen lopen. Personen waarvan men zegt 'aan de rand van de samenleving'. Eenzame figuren. Het zijn mensen.
Mensen die niet altijd even veel geluk hebben gehad maar blijven geloven in 'Alles kan, wat je maar wilt.'

Sydney ziet en leert veel, overdenkt wat er is gebeurd en wat de dame van de hulpverlening zei en wist volgens regels uit de boeken. Sydney trekt zijn eigen plan, hij neemt een beslissing, vertrouwt op gevoel hoe naïef dat ook kan zijn, is door omgeving en gebeurtenissen wijzer dan de gemiddelde 9-jarige. Dat ben je ook in zo'n situatie. Het verhaal laat weer zien: kijk naar kinderen, kijk het in de ogen, ieder kind is uniek met een eigen verhaal, een nodige eigen omarming.

Aan dit boek werd ik herinnerd door een post van @schrijverharmen - het is nu als luisterboek beschikbaar, dit verhaal uit 2010. Een 2e hands ex. was snel gevonden, dit verhaal mag in herdruk @moonuitgevers - een boek dat voor meerdere leeftijden v.a. ong. 10 jr voor een goede veellezer geschikt is. Een boek dat mij liet lezen als een Vlautin in de ruwe weidsheid van Nevada, Utah, Arizona. Daar waar een grote groep dromers en 'losers' een bestaan trachten te houden dan wel op te bouwen.
'Zeg nooit dat iets niet kan, want alles kan. - Je kunt alles zijn wat je wilt. Elke dag opnieuw.'

Sydney zet door en verwezenlijkt een belofte. Een ontroerend einde - een filmwaardig jeugdboek.

Meer recensies van rbbrleest