Een ouderwetse Dirk Pitt

Het is alweer een tijd geleden dat ik een boek van Cussler gelezen had. De "oude" boeken van hem uit de jaren zeventig en tachtig vond ik erg goed. Van de nieuwere boeken van hem en zijn mede schrijvers (NUMA files, Isaac Bell, Dossier Oregon) ben ik (veel) minder gecharmeerd. Maar in dit boek gaat de enige echte Dirk Pitt weer eens ouderwets te keer, vergezeld van zijn vrouw Loren en zijn zoon en dochter.
Het stramien is bekend: in de grijze oudheid gebeurt er iets dat aan het eind van het boek op zijn plaats valt. Via Egypte en El Salvador en wederom Egypte kom je uiteindelijk terecht in Schotland. De apotheose plaatsvind op Skellig Michael (inderdaad, dat eiland uit Star Wars: The Force awakens). Zoals gezegd een ouderwets en degelijk Pitt verhaal met alle oude bekenden er in. Het verhaal is historisch goed onderbouwd (ik heb eea opgezocht op Wikipedia) en leest lekker weg zoals in de eerste Dirk Pitt verhalen uit de jaren zeventig, een echte pageturner dus.
Van harte aanbevolen!

Meer recensies van Reinier Timmermans