geweldig boek

Titanic was de eerste Clive Cussler die ik las in 1978 en ik heb 'm in een adem uitgelezen als een echte pageturner.
Cussler weet de spanning er uitstekend in te houden in dit boek met zijn gebruinde, gespierde en blauwogige held Dirk Pitt. Dirk werkt bij de NUMA , een maritieme organisatie die wereldwijd onderwater onderzoek doet. De verhalen hebben dus altijd verband met water, lees: de zee of een meer. Cussler zelf was zelf ook een enthousiaste duiker; dit verklaart dat in zijn boeken altijd vrij precies beschreven wordt welke onderwater apparatuur er gebruikt wordt.
Het verhaal volgt (zoals in zijn vele boeken hierna) volgens een vast stramien: in het (zeer) grijze verleden gebeurt er iets dat aan het eind van ieder verhaal op zijn plaats valt. "Ertussenin" wordt geleidelijk aan duidelijker hoe die gebeurtenis in het verhaal past.
In dit boek moet Dirk een kostbaar erts moet zien te vinden voor Rusland dit doet (het boek dateert uit 1976, koude oorlog nietwaar?). Dit erts zou zich bevinden aan boord van de Titanic maar ja, die ligt op 4 km diep in de Atlantische oceaan. Via een originele methode lukt het Dirk en zijn companen uiteindelijk de Titanic te lichten. Meer ga ik er niet over vertellen dat moet je zelf maar lezen.
Zoals gezegd, een zeer vlot lopend verhaal met een verrassende ontknoping maar dat is dan ook een patent van Clive Cusler. Ernstig aanbevolen!
(Het verbaast mij dat er nog geen recensies waren van deze m.i. klassieker van ruim veertig jaar oud?)

Meer recensies van Reinier Timmermans