Recensie "De Hongerspelen" van Suzanne Collins

RubenRedant 11 juni 2020
Ik heb het boek “De Hongerspelen” van Suzanne Collins gelezen. Het boek gaat over Katniss Everdeen die met haar moeder en jongere zus in het armste district van Panem woont: het 12e district. Elk jaar organiseert Het Capitool de Hongerspelen. Hierbij moeten twaalf jongens en twaalf meisjes een strijd van leven en dood tegen elkaar aan gaan en als laatste van de 24 jongeren proberen overblijven. Het corrupte Capitool bemoeit zich ook met deze strijd door middel van sponsors en tv-beelden die gemanipuleerd worden.

Ik wou dit boek graag eens lezen omdat ik de film eerst had gezien. Ik was aangenaam verbaasd hoe veel de film en het boek gemeen hebben, meestal worden in de films dingen veranderd en veel details weggelaten. Je krijgt bij De Hongerspelen een zeer goed boek met een film die, zoals het hoort, erg op het boek lijkt.

De hongerspelen is niet alleen een heel spannend verhaal, er komen ook tal van andere belangrijke thema’s aan bod waaronder vriendschap, liefde, gruwelijkheid en vertrouwen. Allemaal thema’s die mij en de meeste van mijn leeftijdsgenoten wel aanspreken. Er zijn ook heel wat momenten waar het boek een onverwachte wending krijgt. Net wanneer je denkt te weten wat er zal gebeuren, gebeurd er iets helemaal anders waardoor je juist meer zin krijgt om verder te lezen. De verhaallijn en concept vind ik zeer goed gevonden en alles past goed bij elkaar. Je krijgt echt zin om de andere boeken van deze serie te lezen. Ook dacht ik dat er maar drie boeken over de Hongerspelen waren, maar blijkbaar is er dit jaar nog een boek over “De Hongerspelen” uitgebracht. Zeker nog een boek om te lezen in de toekomst.

Je leert alle personages in dit boek ook zeer goed kennen, vooral het hoofdpersonage Katniss omdat je alles meemaakt uit haar perspectief. Je voelt je net als Katniss, die deze gruwelijkheid moet meemaken in de arena, wat alles nog een “enger” effect geeft.

Dit boek is gewoon een heel goed boek. Ik kon niet stoppen met lezen, wat ik enkel had bij een paar andere boeken die ik leuk vond, “De Hongerspelen” staat nu zeker op mijn lijst van favoriete boeken. Ik raad het boek aan voor iedereen die van spanning en actie houdt.