Wanneer Luna in bed ligt, wordt ze uitgenodigd om mee te gaan naar het Circus. Daar is ze de ster van de avond. Ze is ongelooflijk sterk, lenig en weet het publiek te vermaken met haar kunsten. Maar uiteindelijk is ze toch wel moe en zweeft ze terug naar haar kamer.

Circus Luna is een fantasierijk boek dat erg tot de verbeelding spreekt. Peuters en kleuters zullen zich prima vermaken met dit verhaal. Het circus heeft voor jonge kinderen toch altijd nog iets magisch. Dit boek neemt hen mee in een fictieve wereld waar droom en werkelijkheid samen lijken te smelten.

Dit vrolijk ogende boek is een creatie van illustrator en auteur Nelleke Verhoeff. Ze werkte lange tijd in theaters en op festivals, het circussfeertje is voor haar dan ook niet vreemd. Ze weet dit goed over te brengen in dit originele prentenboek. De Rotterdamse Nelleke heeft een eigenzinnige manier van illustreren. Haar illustraties zijn dan ook zeker opvallend te noemen. Ze heeft zo’n unieke eigen stijl die je (als je het eenmaal gezien hebt) direct herkent.

De teksten zijn kort maar helder. Een deel van de tekst is op rijm geschreven wat het voorlezen vergemakkelijkt. Het verhaal laat in het midden of Luna het avontuur heeft gedroomd of dat ze het echt mee heeft gemaakt. Hierdoor blijft de magie voor kinderen behouden. Het personage deed mij een beetje denken aan Pippi Langkous. Luna komt net als zij over als een levenslustig en eigenzinnig meisje . Iemand die bij jonge kinderen zeker tot de verbeelding spreekt en die ik graag vaker in prentenboeken terug zou willen zien.

Meer recensies lezen? Ga dan naar indeboekenkast.com

Reacties op: Een speels bedtijdverhaal over vrolijke dromen

Circus Luna - Nelleke Verhoeff