Op zoek naar een vriendin

Iris woont samen met haar kat in Utrecht. Ze is een brijante lab analist, maar verder voelt ze zich een behoorlijke kluns. Ze heeft geen vriendinnen en helaas lijken ook haar collega’s weinig belangstelling voor haar te hebben. Ze valt echt buiten de groep.

Naast haar werk heeft ze alleen contact met haar zus, maar die gaat binnenkort verhuizen. Wanneer ze een advertentie in een magazine ontdekt van beste-vriendin-gezocht.nl, trekt ze haar stoute schoenen aan en kan haar zoektocht naar een beste vriendin beginnen. Wat ze nog niet weet, is dat ze tijdens haar zoektocht voor de nodige verrassingen zal komen te staan…

Hartsvriendin gezocht is een vermakelijke feelgoodroman. Een luchtig en (jammer genoeg) ietwat braaf verhaal. Geen verhitte scènes in dit boek. In dit boek komt er wel wat romantiek om de hoek kijken, maar het verhaal draait voornamelijk om vriendschappelijke relaties tussen vrouwen.

Het boek is het geslaagde debuut van Jellie Bouwstra. Zelf heeft zij net als het hoofdpersonage (Iris) chemie gestudeerd. Het moet dan ook niet moeilijk zijn geweest voor Jellie om zich op dit vlak in Iris te verplaatsen. Iris is op meerdere vlakken wat onhandig, waardoor ze in de loop van het verhaal diverse malen in de problemen komt. De situaties waarin Iris terechtkomt, zijn een tikkeltje over de top, maar daardoor krijgt het verhaal wel een komisch randje.

Jellie Bouwstra heeft een eenvoudige frisse schrijfstijl, waardoor de roman heel gemakkelijk wegleest. Hierdoor is Hartsvriendin gezocht echt een aanrader voor de komende zomermaanden. Een aangenaam tussendoortje om te lezen tijdens een dagje strand of gewoon thuis op je balkon of in de tuin. Het verhaal is geen minuut saai en bevat een paar onverwachte wendingen, waardoor ik durf te garanderen dat je dit verhaal als feelgood-romanliefhebber zeker zult waarderen.

Zelf heb ik vooral erg genoten van de diverse personages (vooral ene Mike trok mijn aandacht) en de vriendschappen die terloops ontstonden in het verhaal. Op de website van de uitgever valt te lezen dat Jellie al nieuwe verhalen in gedachten heeft voor twee andere personages uit dit boek. Ik kijk dan ook erg uit naar een nieuw boek van haar hand, dat wordt vast weer genieten!

Meer recensies lezen? Neem eens een kijkje op indeboekenkast.com

Meer recensies van Sandra Hutchison