Bewonderingswaardig mooi boek

Sandra Hutchison 31 januari 2024
Voor de huizen in dit boek liet Yosinda Seiji zich inspireren door verhalen als Heidi en Momo en de tijdspaarders. Boeken waarin huizen beschreven worden die tot de verbeelding spreken. Ook vond hij inspiratie in landen en in onze geschiedenis. Bij de bijzondere huizen bracht Seiji ook de mogelijke bewoners tot leven. Van geest tot mijnwerker.

Door de huizen te bekijken en erover te lezen lijkt er als vanzelf een verhaal in je hoofd te ontstaan. Mijn persoonlijke favoriet vind je al als tweede huis in dit boek. Boekhandel Kaidon-Do kan ik als boekenliefhebber niet weerstaan. Maar eigenlijk maakt elk getekend huis in dit boek een verpletterende indruk. Neem nu bijvoorbeeld het huis van de toegewijde klokkenmaker of het kasteel van het vergeten weeskind. Droom weg bij de bibliotheek van de verdwenen boeken en het laboratorium van een obsessieve botanicus.

Yoshida Seiji is achtergrondgraficus en illustrator. Al zoekende op het internet kwam ik er al snel achter dat veel van de huizen die je in dit boek aan zult treffen, eerder verschenen zijn in andere boeken van zijn hand. Maar dat maakt dit boek niet minder aantrekkelijk.

Huizen met een verhaal is een boek als geen ander, vol prachtige illustraties die stuk voor stuk voorzien zijn van de prachtigste details. Achterin het boek vind je nog een kort stripverhaal en fraaie schetsen van de diverse huizen. Als hekkensluiter een uitgebreide uitleg (making-of) van het machinehuis van de mijnwerker.

Het boek wordt aangeboden als jeugdboek voor kinderen vanaf 6 jaar. Maar nog meer is dit een boek voor volwassenen om in te verdwalen, je te verwonderen en je weer even kind te voelen. Bijzonder boek ook voor liefhebbers van architectuur.

Meer recensies lezen? Neem eens een kijkje bij indeboekenkast.com

Meer recensies van Sandra Hutchison